Docent van het Jaar totaal overdonderd: 'Is dit een grap?'

Pabo-docent Machiel Blok beloond voor passie en plezier

21 januari 2021

Machiel Blok neemt zijn Pabo-studenten nog wel eens in de maling. Toen hij hoorde dat hij Docent van het Jaar is geworden, dacht hij dat ze hem terug hadden gepakt. Maar het was bloedserieus. “Dit voelt heel onwerkelijk.”

Om 10:00 uur klikte Machiel Blok nietsvermoedend op een link om deel te nemen aan een Teams-gesprek met zijn manager Anita Derks. Maar na een paar minuten merkte de Pabo-docent dat er iets niet klopte. Er werden steeds meer collega’s en studenten aan het gesprek toegevoegd. “Gefeliciteerd, je bent verkozen tot Docent van het Jaar!”

Machiel werd volledig overdonderd door het leuke nieuws. “Dit is heel onwerkelijk voor mij, ik had het nooit verwacht. Mijn werk voelt voor mij als hobby, omdat ik het ontzettend leuk vind om te doen. Ik dacht dat ik in de maling werd genomen, omdat ik vaak grappen uithaal bij mijn studenten. Ik was bang dat ze mij nu aan het terugpakken waren, haha.”

Vriend

De Pabo-studenten zijn lovend over hun docent. Het juryrapport van de studentengeleding van de medezeggenschapsraad (SGMR), die de verkiezing elk jaar organiseert, zegt alles: “Machiel zorgt er op een creatieve manier voor dat studenten betrokken zijn bij zijn les. Ook het online onderwijs is bij hem goed geregeld met bijvoorbeeld wachtmuziekjes bij lessonup. Zijn lessen zijn interactief en hij probeert zijn studenten altijd te motiveren. Hij heeft oprechte interesse in de studenten en komt over als vertrouwenspersoon en als vriend, maar wel met de professionaliteit van een docent. Naast de vele nominaties van Machiel kwam vooral naar voren met hoeveel passie en plezier hij les geeft en studenten wil helpen met groeien als jonge professionals. Volgens een student is hij de meest enthousiaste en gepassioneerde docent die hij ooit gehad heeft en Machiel weet van de online lessen (die volgens de student nooit leuk zijn en al helemaal niet op vrijdagmiddag) elke keer weer een feestje te maken.”

Machiel werd er stil van toen SGMR-voorzitter Sam van Leeuwen het rapport voorlas tijdens de Teams-meeting. Ook zijn collega Tamara van Heel nam deel aan dat gesprek. Wat Machiel echter niet wist, was dat Tamara intussen voor zijn deur stond te wachten met een bos bloemen, een fles bubbels en uiteraard de Docent van het Jaar-trofee.

Warm bad

Omdat de winnaar herstellende is van een sportblessure duurde het even voordat hij van zolder naar de voordeur was gelopen, maar Machiel was dolblij dat hij ook nog fysiek in de watten werd gelegd. Vooral omdat hij de prijzen uit handen van collega Tamara kreeg. “We hebben een ongelooflijk leuk team, dat is ook een heel belangrijk onderdeel van mijn werkplezier. Toen ik nog maar drie weken op de hogeschool werkte, werd ik al meegenomen op excursiereis. Dat was één groot feest. Het voelde gelijk aan als een warm bad. Daardoor kan ik mijn werk met passie en plezier doen. Ik vind het prachtig om studenten te begeleiden en regelmatig contact met ze te hebben. Ik wil iedereen dan ook hartelijk bedanken voor deze prachtige uitverkiezing.”

Na het in ontvangst nemen van de prijs ging Machiel weer naar zolder, waar zijn studenten en collega’s nog steeds in het Teams-gesprek zaten. Net als bestuurslid Zakia Guernina, die mooie woorden voor hem over had. “Wat bij jou opvalt is dat je ook het online onderwijs met passie en enthousiasme kan overbrengen. Je hebt hart voor didactiek en pedagogiek, ook in deze tijden waarin we via een beeldscherm met elkaar communiceren. Ik vind het hartstikke mooi om hier in dit scherm veel studenten van jou te zien en te horen hoe blij ze met jou zijn. Als Hogeschool Rotterdam zijn we er trots op dat jij bij ons werkt.”