Docent bereidt mensen met zorgervaring voor op frontlinie coronacrisis

Glenn van Kralingen geeft verpleegtechnische vaardighedentrainingen in Erasmus MC

15 april 2020

De nood is hoog in de ziekenhuizen. Coronapatiënten blijven binnenstromen en zorgmedewerkers lopen al weken op hun tandvlees. Versterking is hard nodig. Verpleegkundedocent Glenn van Kralingen traint mensen met zorgervaring, zodat ze aan de slag kunnen op de corona-afdeling van het Erasmus MC.

Vlak na de uitbraak van de coronacrisis voorzag het Erasmus MC direct grote problemen: er was onvoldoende personeel om voor een lange termijn alle patiënten te behandelen. Gelukkig gaven 12.000 mensen met zorgervaring aan te willen helpen. Vlug werd een zogenaamde skills-straat aangelegd: een gang met ruimtes waar docenten lesgeven in vaardigheden die nodig zijn bij het verplegen van coronapatiënten.

Zorgexpert

Het Erasmus MC had zelf te weinig docenten voorhanden. Glenn vindt het logisch dat het ziekenhuis aanklopte bij Hogeschool Rotterdam: “We zijn samenwerkingspartners. Onze studenten lopen daar stage en zij weten dat we didactische en vakinhoudelijke expertise hebben op het gebied van verpleegkunde.”

Glenn heeft bijna alle ziekenhuizen van Zuid-Holland gezien. Die rijke ervaring is een van de redenen waarom onderwijsmanager Klaartje Potma gelijk aan hem dacht toen ze het verzoek zag. “Het Erasmus MC vroeg om een docent met uitgebreide IC-ervaring en affiniteit met verpleegtechnische handelingen. Ik heb als IC-verpleegkundige gewerkt bij onder meer het Erasmus MC, het Franciscus Gasthuis & Vlieland, het Maasstad Ziekenhuis en het Haga Ziekenhuis. Daarnaast geef ik bij de hogeschool vaardighedenlessen van de opleiding Verpleegkunde.”

Stoomcursussen op maat

Glenn heeft gemiddeld tussen de 15 en 30 minuten nodig om een vaardigheid uit te leggen. “De deelnemers zijn met heel veel bekend. Ze hebben een verpleegkundediploma op mbo- of hbo-niveau en zijn werkzaam bij een zorginstelling. Ik heb bijvoorbeeld twee medewerkers van een ouderenzorginstelling getraind en iemand die op de IC voor kinderen heeft gewerkt. Ik vraag eerst: wat weet je? Daarna leg ik de handeling uit als iemand de kennis niet paraat heeft.”

Glenn van Kralingen legt een verpleegtechnische handeling uit in het Erasmus MC.

Beademen is niet genoeg

Zuurstof toedienen is een van de belangrijkste vaardigheden, want coronapatiënten hebben in bijna alle gevallen last van ademhalingsproblemen. Glenn: “Maar er komen ook andere vaardigheden aan bod. Een coronapatiënt heeft meer zorg nodig dan alleen beademen.”

Beide longen zijn hevig geïnfecteerd. Veel coronapatiënten hebben geen kracht om overtollig slijm op te hoesten. “Tijdens de trainingen laat ik zien hoe je slijm kunt weghalen in de keel. Patiënten kunnen vaak ook niet zelf meer eten. Verpleegkundigen brengen bij patiënten een maagsonde in zodat ze sondevoeding kunnen krijgen. Daarnaast zorgen ze ervoor dat patiënten worden gekatheteriseerd en dat hun bloed wordt geprikt. Het bloed wordt onderzocht om te zien of de ontstekingswaarden dalen. Al deze handelingen leg ik uit.”

Schipperen tussen cardiologie en corona

Glenn geeft twee dagen per week trainingen in de skills-straat. De andere dagen besteedt hij aan zijn onderwijstaken bij Hogeschool Rotterdam. “Ik begeleid 30 studenten die stage lopen in het Erasmus MC. Ze werken bij onder andere longgeneeskunde, urologie en cardiologie. Momenteel zijn de studenten niet alleen op hun eigen afdeling te vinden. Ze worden ook ingezet op de corona-afdeling, omdat daar handen aan het bed het hardst nodig zijn.”

Vanwege de coronacrisis biedt de hogeschool onderwijs op afstand aan. Voor Glenn is dat niet ideaal, zegt hij: “Ik ben een mensenmens. Maar ik ben trots hoe we als opleiding binnen één week online onderwijs op poten hebben gezet. We laten onze studenten opdrachten inleveren, en via Teams kunnen ze vragen stellen en sparren. We reageren heel snel op vragen en dit wordt enorm gewaardeerd.”

Uitkijken naar het einde van de crisis

Zolang het nodig is blijft Glenn mensen met zorgervaring klaarstomen voor de frontlinie. “Het is leuk om te doen en de sfeer is erg goed. De deelnemers zijn heel blij dat deze trainingen worden aangeboden. Hierdoor kunnen ze met vertrouwen coronapatiënten verplegen. Maar ik kijk uit naar het einde van deze crisis zodat ik me weer volledig kan richten op het lesgeven bij Hogeschool Rotterdam.”