Conferentie burgerschap en inclusie voor het hele Rotterdamse scholenveld

12 mei 2022

Hoe maken we thema’s rond burgerschap en inclusie bespreekbaar in de klas? Op dinsdag 14 juni kun je tijdens de conferentie ‘Burgerschap en inclusie op z’n Rotterdams’ inspiratie opdoen op dit gebied.

Burgerschap en inclusie zijn de afgelopen jaren actueler dan ooit. Denk alleen al aan de lage opkomst tijdens de gemeenteraadsverkiezingen, de nieuwe wet Burgerschap, de vele emancipatiebewegingen en de coronacrisis. Maar hoe vertalen we dit soort onderwerpen naar het onderwijs? Een belangrijke vraag, en de zoektocht naar antwoorden is misschien nog wel belangrijker. Daarom organiseren we samen met ROC Albeda en Gemeente Rotterdam een conferentie over burgerschap en inclusie voor alle sectoren in het onderwijs.

De conferentie is voortgevloeid uit het manifest ‘Scholen: veilige plaats voor burgerschap’, dat wordt onderschreven door alle sectoren van het Rotterdamse onderwijs. In dit manifest is opgenomen dat burgerschap niet in één uur kan worden gegeven, maar waar docenten elke les en in elk contact met leerlingen en docenten mee bezig moeten zijn. Daarbij is het belangrijk dat er voor docenten een omgeving wordt gecreëerd, waarin zij zich veilig voelen om leerlingen en studenten uit te dagen het gesprek aan te gaan.

“Er is een tekort aan kennis op het gebied van burgerschap en inclusiviteit”, aldus Marcel Mooijman, projectleider Burgerschap bij Hogeschool Rotterdam. “Deze conferentie is een mooie eerste stap om het complete Rotterdamse scholenveld te inspireren op dit gebied, zowel door een informatiemarkt, workshops als door lezingen.”

Lezingen

Een van de sprekers is Ismail Aghzanay, die in 2021 landelijk werd verkozen tot Leraar van het Jaar in de categorie ‘voortgezet onderwijs’. En in 2018 werd hij Leraar van het Jaar in Rotterdam. Hij streeft naar kansengelijkheid, inclusiviteit en hoopt dat meer mensen kiezen voor een carrière in het onderwijs.

Ook Ronald van Raak geeft een lezing. Hij is bijzonder hoogleraar Erasmiaanse waarden bij de Erasmus School of Philosophy (ESPhil) aan de Erasmus Universiteit (EUR). Daarvoor zat hij vijftien jaar in de Tweede Kamer.

Marcel: “Zoals gezegd is dit een eerste stap om de kennis over burgerschap en inclusiviteit te vergroten. Verder werken we momenteel aan concrete tools, waarmee je kunt leren hoe je kunt reageren als iemand in de klas bijvoorbeeld iets radicaals zegt. Of waarmee je beter op waarde kunt schatten wat voor waarden leerlingen of studenten er op na houden. Als wij zelf meer kennis hebben op dit gebied, zijn we beter in staat om burgerschap en inclusiviteit bespreekbaar te maken in de klas. Dat is belangrijker dan ooit.”

Aanmelden

Op deze pagina vind je het complete programma van de conferentie en kun je je aanmelden voor dinsdag 14 juni.