Blog Wereldwaterdag: iedereen mee!

Blog door Martine Rutten

22 maart 2019

22 Maart is het Wereldwaterdag. Dit jaar is het thema ‘niemand achterlaten’. Toegang tot water is een mensenrecht. Miljarden mensen over de wereld hebben nog steeds geen toegang tot veilig water. De eerste- en tweedejaarsstudenten van de opleiding Watermanagement hebben dit jaar onderzocht wat de effecten van stedelijke ontwikkeling en klimaatverandering zijn op de leefbaarheid van deltasteden in combinatie met regenwateropvang. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om de waterbronnen vrij te houden van vervuilingen, inclusief plastic.

In Rotterdam heeft iedereen toegang tot veilig drinkwater en het Nederlandse drinkwater is goedkoop. Echter, ook hier is het thema ‘niemand achterlaten’ relevant - bijvoorbeeld als het gaat om klimaatadaptatie. De stad omtoveren tot een spons, die hevige neerslag absorbeert en bij droogte water en verkoeling biedt, vraagt medewerking van alle Rotterdammers. Immers, meer dan 60% van de stad is privaat bezit. Klimaatadaptatiemaatregelen zoals stadsmoestuinen, dakparken en waterspeelpleinen kunnen de aantrekkelijkheid van de stad en de sociale cohesie vergroten, mits deze worden ontwikkeld in een nauwe samenwerking tussen ruimtelijke, sociale en technische disciplines; tussen publiek en privaat én tussen verschillende professionals en bewoners.

Het mobiliseren van een grote en vooral brede groep Rotterdammers is een uitdaging. De afgelopen jaren zijn in Rotterdam interessante initiatieven ontstaan zoals Water Sensitive Rotterdam. Derdejaars studenten Watermanagement ontwikkelen momenteel voor verschillende wijken in Rotterdam klimaatadaptatiespellen om bewoners te stimuleren tot meedenken en meedoen. Met het Rotterdams Weerwoord zet de gemeente een beweging in gang om  klimaatadaptatie uit te voeren samen met bewoners, projectontwikkelaars, woningcorporaties, waterschappen en nog meer partijen. Onze studenten zullen daar de komende jaren een stevige bijdrage aan leveren. In de woorden van Water Sensitive Rotterdam:

“Samen maken we de stad leuker en sterker”