Hogeschool Rotterdam en Rijkswaterstaat tekenen een intentieverklaring voor praktijkonderzoeken

01 juli 2019

Liek Voorbij en Herma de Wilde hebben namens Hogeschool Rotterdam en Rijkswaterstaat een intentieverklaring ondertekend om de samenwerking op de thema’s Smart Shipping en Waterkwaliteit Assetmanagement voort te zetten.

Praktijkonderzoek

Met deze ondertekening verklaren Hogeschool Rotterdam en Rijkswaterstaat samen te werken aan concrete praktijkgerichte onderzoeksprojecten op de thema’s Smart Shipping en Waterkwaliteit. Studenten, docenten, onderzoekers en professionals van Rijkswaterstaat zijn positief over de samenwerking in deze projecten. Er vindt koppeling plaats tussen vraagstukken in de praktijk, uitvoering en kennisontwikkeling. Belangrijk onderdeel van deze intentie is dat beide organisaties zich blijven inspannen om samen te werken op het gebied van opleidingen, arbeidsmarktstrategie en carrièreperspectief. Waaronder bijvoorbeeld het gezamenlijk organiseren van masterclasses en introductiecursussen voor studenten en zij-instromers en het verkennen van de mogelijkheden om (jong) talent op te leiden. Tenslotte is het ook een doel om mee te denken met elkaars strategische keuzes op het terrein van kennis en innovatie.

Ondertekening

Tijdens de ondertekening zijn de eerste resultaten van praktijkonderzoek Smart Shipping gepresenteerd en waren er demonstraties van een onderwaterdrone en van een bemonsteringstechniek die in de praktijk wordt gebruikt.

Assetmanagement en innovatie

Assetmanagement in de watersector is het derde thema waaraan Hogeschool Rotterdam en Rijkswaterstaat samen invulling gaan geven. Liek Voorbij, directeur kenniscentrum Duurzame Havenstad: “ Kenniscentrum Duurzame Havenstad kan onder andere door het opzetten van een lectoraat wetenschappelijke inzichten combineren met de praktijk van Rijkswaterstaat en daarmee realistische oplossingen ontwikkelen. Hierin betrekken wij nadrukkelijk docentonderzoekers en studenten, zodat het mes aan twee kanten snijdt.”
Herma de Wilde, directeur Bereikbaarheid en Netwerkkwaliteit: “Rijkswaterstaat is de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en werkt dagelijks aan een veilig, bereikbaar en leefbaar Nederland. Om dat te kunnen werken wij samen met kennisinstellingen om innovaties in de praktijk te testen en te ontwikkelen. Deze samenwerking stelt ons tevens in staat om studenten bij ons in de keuken te laten kijken en zich zo te oriënteren op een mogelijke toekomst bij Rijkswaterstaat.”

Over Kenniscentrum Duurzame HavenStad

Kenniscentrum Duurzame HavenStad richt zich op het ontwikkelen van kennis, inzicht en oplossingen voor de transitie van Rotterdam naar een duurzame havenstad. Dit doen we door middel van praktijkgericht onderzoek. We focussen ons daarbij op kennisontwikkeling voor het beoogde werkveld van de studenten van Hogeschool Rotterdam, zodat de ontwikkelde kennis van waarde is voor de opleidingen van Hogeschool Rotterdam.
Over Rijkswaterstaat

Raadpleeg voor meer informatie over Rijkswaterstaat www.rws.nl.
Voor vragen over Kenniscentrum Duurzame Havenstad kunt u contact opnemen via 010 - 794 5482.