Hogeschool Rotterdam benoemt Raymond Hoogendoorn tot lector Artificial Intelligence voor de Logistiek

17 februari 2022

Het inzetten van moderne informatietechnologie, zoals kunstmatige intelligentie, machine learning en data science, voor duurzame en efficiënte logistiek is de focus van Raymond Hoogendoorn, lector Artificial Intelligence voor de Logistiek bij Kenniscentrum Duurzame HavenStad.

Hoogendoorn gaat zich met name richten op de mogelijkheden die deze technologieën bieden voor de Rotterdamse haven.

In het bijzonder gaat Hoogendoorn zich richten op de wijze waarop deze technieken kunnen bijdragen aan de verhoging van duurzaamheid, bijvoorbeeld door minder vervoersbewegingen of betere informatieuitwisseling waardoor verschillende typen vervoerders beter gaan samenwerken. Thema’s die hierbij aan bod komen, zijn het toepassen van Artificial Intelligence en Data Science voor optimalisatie van intermodal load planning, efficiënte warehousing, predictive assetmanagement, supply chains en Smart Shipping.

Hoogendoorn: “Met ons onderzoek bevorderen we de kennis en geven we vorm aan toekomstig onderzoek en onderwijs in Data Science en Artificial Intelligence toegepast op de logistiek. Ik kijk er naar uit om een mooi onderzoeksprogramma op te zetten in samenwerking met andere lectoren en docenten binnen dit mooie en dynamische onderzoeksgebied.”

Hoogendoorn levert hiermee een bijdrage aan de ambitie van Hogeschool Rotterdam om onderwijs, onderzoek en het verbeteren en vernieuwen van de (regionale) beroepspraktijk intensiever met elkaar te verbinden. Naast zijn werk als lector is Hoogendoorn werkzaam als Principal Expert Data Science bij Ordina en verbonden aan de Big Data Innovatie Hub. Hij is in 2012 cum laude gepromoveerd aan de TU Delft, Faculteit Civiele Techniek met een onderzoek naar de wiskundige modellering van rijdrag tijdens exceptionele gebeurtenissen.

“Met ons onderzoek bevorderen we de kennis en geven we vorm aan toekomstig onderzoek en onderwijs in Data Science en Artificial Intelligence toegepast op de Logistiek. Ik kijk er naar uit om een mooi onderzoeksprogramma op te zetten in samenwerking met andere lectoren en docenten binnen dit mooie en dynamische onderzoeksgebied.