Blog Dag van de stad

Blog door Ron van Duin

28 april 2019

Als we ons beseffen dat ongeveer 56 % van de wereldbevolking in een stad leeft en als we de prognoses mogen geloven dan zal dit percentage kunnen groeien naar bijna 70% in 2050. Als we naar Rotterdam kijken, dan zou je dat misschien ook niet direct verwachten, maar met de veel nieuwe hoogbouw, zoals de Zalmtoren, en het naar elkaar groeien van de aanliggende gemeentes zoals Zevenhuizen, Capelle a/d IJssel, Berkel Rodenrijs, Bergschenhoek en Barendrecht, groeit het stedelijk conglomeraat ook hier zeer snel.

Als puber reed ik op mijn fiets van Ommoord, via Oud Verlaat, naar Nieuwerkerk a/d IJssel door de weilanden over de Wollefoppenweg om daar in de vroege morgen tomaten te plukken. Als je daar nu rijdt, kom je allemaal nieuwbouw tegen waarbij zelfs de metro een eindpunt heeft heel dicht tegen het centrum van Zevenhuizen aan. Hoezeer illustreert dit duidelijk de stedelijke verdichting.

De groei van de steden neemt natuurlijk ook een enorme transportvraag met zich mee voor alle voorzieningen die wij graag wensen te zien zoals winkels, scholen, gezondheidscentra, bioscopen en horecagelegenheden. Daarnaast is het ook belangrijk dat deze gebieden goed ontsloten kunnen worden met openbaar vervoer voorzieningen en goede verbindingen naar ons wegennet om naar ons werk te kunnen gaan. De vraag om ruimte wordt feitelijk als maar groter.

Rotterdam/centraal station, 1957    Rotterdam/Westersingel/Centraal Station 2022

Daarnaast vinden we het ook belangrijk dat we in een prettige en gezonde stedelijke leefomgeving kunnen leven en recreëren. Deze aandacht wordt ook zeker omarmt door onze gemeente. In het vorige decennium zijn de plannen voor een binnenstad als City Lounge, als huiskamer van de stad, opgestart. Het is mooi om te zien dat hele stadsdelen (denk aan de entree bij Centraal Station en de uitloop naar de Westersingel) een complete metamorfose hebben ondergaan waar bij veel groen en open ruimte is gecreëerd. Verder zien we ook dat verkeer meer geweerd wordt uit de binnenstad door een versmalling van de Coolsingel toe te passen, waardoor meer ruimte ontstaat voor fietsers en voetgangers. Op termijn zal het stadsbeeld mogelijk nog meer veranderen als de eerste ideeën voor een verlaging naar een maximum snelheid van 30 km/uur in het centrum draagvlak gaan krijgen. In het buitenland, en zeker bij onze oosterburen zijn er al meer dan 260 gemeenten die deze maatregel wensen in te voeren.

Belangrijk voor een verbetering van de leefbaarheid in de stad is ook het opzetten van de Green Deal Zes, een convenant dat ernaar streeft om samen met het bedrijfsleven en overheidsinstanties in 2025 de stad CO2-vrij te gaan beleveren. Het is mooi om te zien dat de gemeente hier in een duidelijke proactieve en faciliterende rol speelt bij het ondersteunen van deze invoering door het attenderen van allerlei subsidieregelingen en een rekentool voor ondernemers om de Total Cost of Ownership (TOC) te berekenen bij aanschaf van een diesel/elektrische bestelbus. Daarnaast heeft de gemeente ook verschillende thematafels opgezet om kennisuitwisseling tussen bedrijven, onderzoek en onderwijs te stimuleren, met voorbeelden zoals Laadinfrastructuur, Kleine ondernemer,  Pakketlockers in openbare ruimte en Gebundelde belevering. Het is mooi om te zien dat wij vanuit het onderzoek en onderwijs (vaak met afstudeerders, maar ook minorgroepen) de Hogeschool Rotterdam (Kenniscentrum Duurzame Havenstad) actief betrokken zijn bij deze thematafels en een onderdeel zijn van de learning community LOGISTIEK010.

Op de Dag van de Stad mogen we trots zijn op onze stad Rotterdam hoe we op z’n Rotterdams gezegd met kop en schotel boven de rest uitsteken qua verduurzamingsinitiatieven in de stedelijke logistiek.