Circular Harvest: hoge beplanting als ‘kleedkamer’ in duurzaam zwembad

Evenement in Blue City groot succes

06 februari 2020

Hoe zorgen we ervoor dat Nederland in 2050 volledig circulair is? Tijdens het evenement Circulair Harvest in Blue City presenteerden studenten van de minor Circular Economy & Business Innovation hun projecten, die hieraan kunnen bijdragen.

Hij probeert minder vaak rundvlees te eten, maar af en toe valt Tom van der Spek terug in oude gewoonten. “Ik vind het lastig om mijn leven op die manier te veranderen”, geeft de 20-jarige student Creative Marketing & Sales toe. Dat was precies de aanleiding voor het project dat hij met twee medestudenten handen en voeten gaf tijdens de minor Circular Economy & Business Innovation.

Hun uitgangspunt is dat jongeren zo vroeg mogelijk in aanraking moeten komen met de circulaire economie, zodat ze zich bewust worden van de problematiek en de duurzame oplossingen. Tom en zijn medestudenten richtten het bedrijfje Circulearn op met als doel basisschoolleerlingen te informeren over circulariteit.

Actie

“Als je op jonge leeftijd al van alles te weten komt over de circulaire economie, kom je later daadwerkelijk in actie”, is de stellige overtuiging van Tom. “Voor mij als twintiger is het iets lastiger, omdat ik er simpelweg niet mee ben opgegroeid. Daarom is het heel belangrijk een jonge doelgroep kennis te laten maken met dit onderwerp. We hebben lessen ontwikkeld die volledig in het teken staan van circulair denken. Daar is op basisscholen nu nog te weinig aandacht voor.”

Desondanks merkte Tom dat het onderwerp niet helemaal nieuw is voor basisschoolleerlingen. Enkelen vertelden dat hun ouders afval scheiden, vegetarisch eten of een elektrische auto hebben. “Kinderen staan heel erg open voor dit onderwerp. Ik heb stage gelopen bij De Krekerij, een bedrijf dat smakelijke producten maakt van krekels en sprinkhanen. Als ik zo’n gerechtje voorschotel aan een jong kind, vindt hij of zij dat veel minder vreemd dan iemand van mijn eigen leeftijd. Kinderen zijn nieuwsgieriger en zijn open minded. Een ideale doelgroep om meer te vertellen over de circulaire economie.”

Tijdens Circular Harvest - georganiseerd door Kenniscentrum Business Innovation en Rotterdam Business School - worden de projecten gepresenteerd in de ballroom van Blue City, met uitzicht op de wildwaterbaan en glijbanen van voormalig zwembad Tropicana. Toevallig heeft één van de projecten alles te maken met zwemwater. Wessel Geysels, Roy van der Heijden, Sarah Kramer en Daishmiro Druiventak van de opleiding Bouwkunde hebben namelijk gewerkt aan Het Natuurzwembad. In de overblijfselen van een oude kolenbak in het gebied Merwe-Vierhavens wordt een zwempark aangelegd, waar geen chloor of zouten aan te pas komen.

“Het water filtert zichzelf dankzij de aanwezigheid van planten en de juiste grondsoorten”, zegt Wessel. “Daarnaast zijn er voedseltuinen waarmee de horecagelegenheden  in het zwempark worden bevoorraad. Bezoekers bevinden zich echt midden in de natuur. Ze trekken hun zwemkleding niet aan in een kleedkamer, maar op een plek waar grote planten voor beschutting zorgen. Op die manier zal de footprint van het zwembad minimaal zijn en past het dus perfect in de toekomst van Rotterdam.”

Bommetje

Terwijl Wessel vertelt, glinsteren zijn ogen. Vooral omdat het geen project is waarvan de uitkomst in een la verdwijnt, maar dat het een echte praktijkopdracht is. “We doen dit in opdracht van de stichting Maatschappij voor Volksgeluk. Daardoor voelen we de verantwoordelijkheid om het goed aan te pakken. Het ligt aan ons of het project slaagt of niet. Ik ben ervan overtuigd dat Het Natuurzwembad over een paar jaar de deuren opent. Super gaaf! Ik hoop dan als eerste een bommetje te mogen maken, haha.”

Zo zijn er nog 28 projecten, die moeten bijdragen aan de circulaire economie die over dertig jaar de standaard is in Nederland. Mirella Soyer, coördinator van de minor Circular Economy & Business Innovation, stond de glimmen van trots. “Circular Harvest wordt elk jaar leuker”, zegt ze. “Steeds meer opleidingen sluiten zich aan. Het begon met economische opleidingen, maar inmiddels doen ook studenten van bijvoorbeeld Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek, Industrieel Product Ontwerpen en Architectuur mee. Het is een multidisciplinair evenement geworden. Het gaat nu om maar liefst dertig projecten en zes verschillende opleidingen. Dat er onder de tweehonderd bezoekers zoveel studenten zijn, geeft aan dat zij de circulaire economie een heel belangrijk thema vinden. Daar mogen we als Hogeschool Rotterdam en als stad trots op zijn.”