Chinees Nieuwjaar - 2022 is het jaar van de tijger

Een student en medewerker vertellen hoe ze deze dag vieren

01 februari 2022

Vandaag is het Chinees Nieuwjaar. Verschillende studenten en medewerkers van Hogeschool Rotterdam vieren deze dag. Alice Lo en Chui Har Lee-Tang vertellen hoe ze dit doen.

Alice Lo (derdejaarsstudent International Business)
“Ik vier Chinees Nieuwjaar met speciaal eten. Elk gerecht heeft een betekenis. Vis staat symbool voor voorspoed, dim sum symboliseert welvaart en noedels staan symbool voor levensduur. De gerechten eet ik samen met mijn familie. Na het maal geven we elkaar rode enveloppen met geld.”

“Dit jaar wordt het jaar van de tijger gevierd. Mijn Chinese sterrenbeeld is slang. Er wordt gezegd dat de slang het meest ongelukkige dier is van de twaalf sterrenbeelden. Daarom moet ik oppassen in alle aspecten van mijn leven. Behalve bij financiële zaken want die zullen goed gaan.”

Alice Lo (derdejaarsstudent International Business).

Chui Har Lee-Tang (managementassistent Juridische Zaken en Concerncommunicatie)
“Meestal vier ik Chinees Nieuwjaar met familie. We eten traditionele gerechten zoals eend en kip. Als we op deze dag familie bezoeken in Hong Kong, dan gaan we naar een tempel. Daar brengen we offers en branden we wierook om daarmee onze overleden voorouders te eren.”

“Chinees Nieuwjaar is gebaseerd op de stand van de zon en de maan. Daardoor valt Chinees Nieuwjaar steeds op een andere Westerse datum; meestal op een dag in januari of februari. Chinees Nieuwjaar wordt vaak gekoppeld aan het jaar van de Westerse kalender omdat deze kalender ook in Azië wordt gebruikt. 2022 is daarom het jaar van de tijger.”

“De tijger is één van de twaalf dieren van de Chinese horoscoop. Elk dier komt om de twaalf jaar terug. Voor ieder dier worden er astrologische voorspellingen gedaan. Mijn dier is hond. Voor de hond wordt 2022 een avontuurlijk jaar en een beter jaar dan afgelopen jaar. Het wordt een gezond jaar, zowel lichamelijk als geestelijk.”

Chui Har Lee-Tang (managementassistent Juridische Zaken en Concerncommunicatie).