Caveman010: “Fotoproject Hogeschool Rotterdam was erg leerzaam voor mij”

05 juli 2019

Na zestien studenten en medewerkers te hebben vastgelegd op hun favoriete plek in de stad, is er een eind gekomen aan de rubriek ‘Caveman010’ op ons Instagramaccount @hogeschoolrotterdam. Fotograaf Patrick van der Jagt blikt terug.

Het gaat goed met Patrick, die door het RTL-programma ‘Het Rotterdam Project’ van Beau van Erven Dorens een BN’er werd en op Instagram als @caveman010 uitgroeide tot een populaire fotograaf met meer dan 90.000 volgers. De afgelopen maanden maakte hij voor Hogeschool Rotterdam foto’s van studenten en medewerkers op hun favoriete plek in de stad. Elke vrijdag verscheen er een nieuwe plaat van Patrick op het account van de hogeschool.

Hoe vond je het om deze foto’s te maken?
“Heel leuk. Ik vond het mooi om de verhalen van jullie studenten en medewerkers te horen. De een wilde op een plek vastgelegd worden, omdat ze er vaak op stap ging. Bijvoorbeeld docent Roxanne Merkx die in de oudste boom van Rotterdam klom, omdat ze daar tegenover vaak een bezoek bracht aan het Bootleg DJ Café. En de ander had juist een heel heftig verhaal te vertellen, zoals Gaby Roosenburg. De studente van de Lerarenopleiding Engels heeft heel vaak in het Sophia Kinderziekenhuis gelegen en had heel veel steun aan haar ouders, die in het Ronald McDonald Huis verbleven. Daarnaast heb ik dankzij dit project veel geleerd op het gebied van fotografie.”

Zoals?
“Ik moet meer communiceren met de mensen die ik fotografeer. Vragen of ze net een stapje naar links of naar voren willen doen. Niet te snel tevreden zijn met het resultaat. Sommige foto’s hadden best iets beter gekund, maar dat is logisch toch? Ik leer nog steeds elke dag. Ik had sowieso nog niet veel mensen gefotografeerd, maar inmiddels kan ik zeggen dat het mij best goed afgaat.”

Heb je veel reacties gekregen?
“Ik word vaak aangesproken door mensen, die willen weten hoe het met mij gaat. Dan zeggen ze vaak: je bent toch ook bezig voor Hogeschool Rotterdam? En misschien zijn er ook nog wel andere opdrachten voor bedrijven uit voortgekomen, al is het moeilijk te zeggen dat dat toe is te schrijven aan de hogeschool.”

Zakelijk gaat het dus ook goed?
“Zeker. Ik ben elke dag aan het werk en verdien centjes. En dat met fotografie. Mooier kan het niet, toch? Ik ben dik tevreden.”

Hieronder enkele voorbeelden van foto's die door Patrick zijn gemaakt. De overige foto's vind je uiteraard op ons Insta-account.

Dit bericht bekijken op Instagram

@caveman010 legt love story vast! ❤️ Mariska Helleman en Davey Mulder zitten allebei op de @pabohsrotterdam en zijn smoorverliefd op elkaar. Dus wilden ze sámen op de foto worden gezet door Patrick. Logisch. Hun favoriete plek in de stad is het Museumpark achter Museum Boijmans Van Beuningen. “We hebben elkaar twee jaar geleden leren kennen en sindsdien gaan we hier vaak samen naartoe. Het is een ideale plek om in een tussenuur even te leren of te chillen. In de gangen van de school of in het centrum van de stad is het altijd zo druk. Hier is het heerlijk rustig”, aldus de tortelduifjes. @caveman010 legt onze studenten en medewerkers vast op hun favoriete plek in Rotterdam. Elke vrijdag zie je hier een nieuwe foto van Patrick. #love #caveman010 #hogeschoolrotterdam #lovestory #overtrefjezelf #rotterdam #boijmans #010

Een bericht gedeeld door Hogeschool Rotterdam (@hogeschoolrotterdam) op