Burgemeester Aboutaleb roept studenten op waakzaam te blijven

"Juist nu we het aantal besmettingen weer zien stijgen, mogen we niet verslappen"

01 augustus 2020

De afgelopen tijd is het aantal COVID-19-besmettingen in Rotterdam flink gestegen, vooral onder studenten. Zorgelijk, vinden Ahmed Aboutaleb, burgemeester van Rotterdam en Ron Bormans, voorzitter van het college van bestuur van Hogeschool Rotterdam.

Daarom roepen ze in een e-mailbericht vandaag aan alle studenten van Hogeschool Rotterdam op om waakzaam en alert te blijven. ‘De maatregelen die we moeten nemen zijn niet leuk. Toch zorgden ze ervoor dat het aantal besmettingen lange tijd naar beneden ging. Juist nu we het aantal besmettingen weer zien stijgen, mogen we niet verslappen.’

Ook studenten van andere Rotterdamse onderwijsinstellingen krijgen een soortgelijk bericht.
Lees hieronder het e-mailbericht aan de studenten van Hogeschool Rotterdam:

Beste studenten,

De afgelopen dagen is het aantal COVID-19-besmettingen in Rotterdam flink gestegen. Juist onder studenten zien we een opmerkelijke stijging.

Houd je aan de regels: voor jezelf en voor anderen
COVID-19 is een serieus virus. Ook jongeren kunnen flink ziek worden en er op langere termijn ernstige gevolgen van ondervinden. In de afgelopen weken zijn weer meerdere studenten in Rotterdam positief getest.

We snappen heel erg goed dat jullie, wij allemaal, erg toe zijn aan vakantie en dat we daar volop van willen genieten. Zeker na de zware maanden die we achter ons hebben. Maar gezondheid staat voorop. En nog steeds is het virus onder ons. Daarom moeten we ons allemaal aan de richtlijnen van het RIVM houden om dit virus te kunnen bestrijden. Voor onze eigen gezondheid en die van anderen om ons heen zoals familieleden, studiegenoten, vrienden, buren etc.

In de afgelopen dagen blijkt dat een deel van jullie het niet zo nauw neemt met de regels rondom COVID-19. Dit maakt het werk van de GGD moeilijker en zorgt ervoor dat het virus zich nog makkelijker kan verspreiden. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Daarom roepen we je met klem op je aan de regels te houden:
• Mijd drukke plekken – ga niet dicht op elkaar in cafés zitten
• Houd 1,5 meter afstand – binnen én buiten
• Blijf thuis bij milde klachten en laat je testen door de GGD – neem dit heel serieus!
• Positief getest? Houd je dan aan de quarantainevoorschriften!
• Werk mee aan het bron- en contactonderzoek van de GGD

Campagne speciaal voor studenten
De afgelopen week heb ik, burgemeester van Rotterdam, met de voorzitters van de studentenverenigingen gesproken. Samen met hen maken we een campagne om juist jullie bewust te maken van de gevaren van het coronavirus. Vanaf aanstaande dinsdag gaat de campagne live. Neem de boodschap hiervan serieus en spreek elkaar aan op ieders verantwoordelijkheid. Alleen met elkaar krijgen we dit virus onder controle. Samen dus!

Houd vol!

Houd vol. We rekenen op jullie!

Ahmed Aboutaleb, burgemeester van Rotterdam
Ron Bormans, voorzitter van het college van bestuur Hogeschool Rotterdam