Bouw nieuw CMI en Creating010 op Kop van Zuid stap dichterbij

13 september 2023

Met de ondertekening van de ‘bouwteamovereenkomst’ tussen Hogeschool Rotterdam, Gemeente Rotterdam en aannemer Heerkens van Bavel, komt de nieuwbouwlocatie op de Kop van Zuid, en daarmee de verhuizing van CMI en Creating010, een stap dichterbij.

Namens Hogeschool Rotterdam ondertekende de voorzitter van het College van Bestuur, Sarah Wilton-Wels maandag 11 september de overeenkomst. “Met deze nieuwbouw realiseren we meerdere doelstellingen. Allereerst de verbinding met Zuid. Voor dit deel van de stad is het fantastisch om een zo unieke samenwerking tussen VO en HBO ook fysiek tot uiting te laten komen. Het pand is daarmee zeker ook iconisch vanwege de gebruikers. Daarnaast draagt dit bij aan het verduurzamen van onze huisvestingsportefeuille. Voor iedereen winst dus”, aldus Sarah Wilton-Wels; die bij gelegenheid de honeurs waarnam voor haar collega – en portefeuillehouder – Wijnand van den Brink.

Samen met gemeente Rotterdam ontwikkelt Hogeschool Rotterdam aan de Laan op Zuid, ter plaatse van het Hillekopplein, deze nieuwe onderwijslocatie. Het gebouw van ongeveer 22.500 m2 wordt de nieuwe thuishaven voor zowel ons Instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie als ons kenniscentrum Creating010. We gaan het gebouw delen met de school voor voortgezet onderwijs (havo en vwo) van SNZ, onderdeel van Stichting BOOR. Hiermee realiseren we een unieke verbinding tussen het Voortgezet Onderwijs en het HBO. Op deze locatie is straks plaats voor ongeveer 3200 studenten van Hogeschool Rotterdam en 800 leerlingen uit het Voorgezet Onderwijs.

Heerkens van Bavel Bouw

Via een Europese aanbesteding hebben we aannemer Heerkens van Bavel Bouw uit Tilburg geselecteerd. Onder aanvoering van architectenbureau cepezed uit Delft gaat Heerkens van Bavel Bouw nu samen met het ontwikkelteam het gemaakte ontwerp verder uitwerken.

In het tweede kwartaal van 2024 wordt, zoals gepland, gestart met de bouw. Volgens deze planning is medio april 2026 de bouwkundige oplevering, waarna in de maanden daarna alles verder gereed wordt gemaakt om het gebouw bij de start van schooljaar 2026/2027 in gebruik te kunnen nemen.

Heerkens van Bavel Bouw uit Tilburg is een bekende voor Hogeschool Rotterdam. Zij hebben onlangs ook onze nieuwbouw aan de Kralingse Zoom gebouwd.