BlueCity powered by Hogeschool Rotterdam

Een circulaire hub in voormalig Tropicana

12 september 2019

Voormalig zwemparadijs Tropicana heeft zich ontwikkeld als een plek waar allerlei initiatieven op het gebied van de circulaire economie samenkomen: BlueCity.

Hogeschool Rotterdam heeft een omgeving in dit markante gebouw gecreëerd om opleidingen gelegenheid te bieden makkelijker samen te werken aan circulariteit. Maar het is ook mogelijk om een ruimte te huren voor een overleg.

BlueCity richt zich op de stad van de toekomst waar wonen en werken op een circulaire manier centraal staat. (Startende) ondernemers hebben hier de ruimte om nieuwe ideeën uit te voeren, onder andere door hun reststromen aan elkaar te koppelen. Een ideale plek voor de hogeschool om daar tussenin te gaan zitten.

Zo creëert de hogeschool een prachtige plek om studenten kennis te laten maken met het circulaire denken en werken. De afgelopen periode hebben verschillende opleidingen op projectbasis met BlueCity en de daar gevestigde ondernemers samengewerkt. De WERKplaats Techniek en WERKplaats Nieuwe Bedrijvigheid van Hogeschool Rotterdam hebben in samenwerking met de betrokken opleidingen en de facilitaire dienst (FIT) de samenwerking met BlueCity verder uitgebreid met als doel een plek te creëren waar vanuit verschillende disciplines samengewerkt kan worden aan circulaire en biobased vraagstukken.

Tekst gaat onder foto verder.

Circulariteit

De hogeschool heeft in het voormalige zwemparadijs een (onderwijs)ruimte gehuurd en ingericht waar studenten en docenten gebruik kunnen maken van labvoorzieningen. Hilke Stibbe, projectleider WERKplaats techniek over deze labvoorzieningen: "Het lab is geschikt voor allerlei crossover toepassingen waar studenten kunnen werken met levende organismen, het inzetten van schimmels, maar ook voor de reguliere makerspace voorzieningen die ten dienste staan van het maken van circulaire oplossingen."

BlueCity wordt daarmee een praktijkgerichte leeromgeving waar studenten en docenten elkaar vinden op het thema circulariteit binnen de economie en van materialen en producten. Zo wordt de afstemming tussen de verschillende opleidingen die zich bezighouden met circulariteit en tussen Hogeschool Rotterdam en BlueCity vergemakkelijkt. De samenwerking past bij de visie van de hogeschool om te kiezen voor satellietlocaties waar de hogeschool op een dynamische plek onderwijs kan verzorgen voor de studenten.

Hilke Stibbe tot slot: “BlueCity als circulaire hub is een plek waar we studenten willen laten nadenken over een zinvolle toekomst en waar ze leren werken aan circulaire oplossingen voor onze stad.”