Beheerder van de Erasmusbrug dankzij studie Civiele Techniek

Alumnus Helmer Heijden viert 25e verjaardag van De Zwaan

03 september 2021

Het mooiste van zijn werk? Helemaal naar de top van de Erasmusbrug en dan over de stad uitkijken. Alumnus Helmer Heijden vertelt hoe hij na zijn studie Civiele Techniek beheerder werd van de jarige brug.

Terwijl het interview op z’n eind loopt, roept Helmer ineens: “Oh ja! Weet je nog dat vorig jaar de bovenleiding van de tram brak? Dat was een penibele situatie, zeg!” Op maandag 14 september 2020 kwam met veel kabaal de bovenleiding naar beneden zetten. Gelukkig raakte er niemand gewond, maar de teamleider Civiele Kunstwerken van Gemeente Rotterdam moest die dag alle zeilen bijzetten.

“Ik heb die dag peentjes gezweet”, blikt Helmer terug. “Maar we hebben een knap staaltje werk geleverd, want ’s avonds was alles weer opgeruimd en konden fietsers en voetgangers weer gebruikmaken van de Erasmusbrug.”

Goede basis

In de aanloop na de 25e verjaardag van de bekendste brug van Nederland komen dergelijke herinneringen als vanzelf bovendrijven. Niet in de laatste plaats omdat de stad momenteel is versierd met foto’s die sinds de ‘geboorte’ van De Zwaan in 1996 zijn gemaakt. Een groot deel van de afbeeldingen zijn gemaakt voordat Helmer in 2016 als beheerder van beweegbare bruggen aan de slag ging.

Helmer in de 'hoed' van de Erasmusbrug

“Na mijn studie Civiele Techniek bij Hogeschool Rotterdam volgde ik in 2008 een traineeship bij de gemeente en vervolgens ging ik werken bij een ingenieursbedrijf van Gemeente Rotterdam. In 2014 werd ik beheerder vaste bruggen en na twee jaar kreeg ik de functie van beheerder beweegbare bruggen. Dankzij mijn studie Civiele Techniek had ik zo’n goede basis, dat ik alle kanten op kon. Zonder die studie was ik nooit beheerder van de Erasmusbrug geworden.”

Motor van Zuid

Zijn taak als beheerder was – inmiddels is Helmer teamleider Civiele Kunstwerken – het zo goed mogelijk laten functioneren van onder meer de Erasmusbrug. In die zin kijkt hij altijd met een technisch oog naar de verbinding tussen Noord en Zuid. “Maar het gaat natuurlijk veel verder dan dat”, zegt de 36-jarige alumnus. “De Erasmusbrug is ongelooflijk belangrijk geweest voor de ontwikkeling van Rotterdam-Zuid. Bij de plannen voor de brug was er veel kritiek op de onlogische vorm en de kosten, maar uiteindelijk hebben de mensen van toen toch gelijk gekregen. Het is de motor van de vooruitgang gebleken.”

Mede daarom vindt hij het belangrijk dat de 25e verjaardag van de Erasmusbrug wordt gevierd. En wat moet de komende 25 jaar brengen? Helmer: “De brug moet gewoon hét symbool van de stad blijven. Waar gaan toeristen die Rotterdam bezoeken als eerste naartoe om foto’s te maken? Juist. Ik heb geen idee hoelang ik hier nog werk, maar zolang het kan zal ik door een deurtje in de pyloon blijven gaan om de lift en trap te nemen naar de ‘hoed’ van de brug om daar uit te kunnen kijken over de hele stad. Dat is zo gaaf!”