Begrip voor mondkapjesplicht

07 oktober 2020

Sinds vandaag zijn mondkapjes verplicht op Hogeschool Rotterdam. Tijdens de les mogen ze af, maar buiten het lokaal moet de mondkap op. Hoe is de eerste dag verlopen?

Bij binnenkomst bij locatie Museumpark deelt een medewerker mondkapjes uit. “Dit zijn wasbare”, legt Jurrian Vermijs van de facilitaire dienst uit. “Over het algemeen houdt iedereen zich aan de plicht. Het merendeel van de studenten komt met het OV, dus zij zijn al gewend er een te dragen. Het afstand houden is lastiger. Daar hebben ze moeite mee, met of zonder mondkapje”

Om een bijdrage te leveren in het afremmen van de toename van het aantal besmettingen, heeft de hogeschool besloten om het dragen van een mondkapje verplicht te stellen in de publieke ruimtes van de hogeschool. De draagplicht geldt bijvoorbeeld in de gangen, de open leercentra, de liften, trappenhuizen, restaurants, enzovoorts. Ook wil Hogeschool Rotterdam, in het licht van de oplopende besmettingen, duidelijkheid en eenduidigheid in de maatregelen creëren.

Kwetsbare vader

Carolien, vierdejaars student Social Work staat volledig achter de beslissing om mondkapjes te verplichten. “Je hoort natuurlijk die verhalen van geheime studentenfeestjes. Mijn vader is extra kwetsbaar, dus ben ik heel voorzichtig en blij met deze maatregel. We weten niet zeker of het echt werkt, maar als extra bescherming bovenop de andere maatregelen kan het sowieso geen kwaad.”

Wilma de Bruin, die bij de Mediatheek werkt, is ook blij met de mondkapjesplicht. “Studenten lopen in en uit. Alle beetjes helpen. En zo kan de Mediatheek openblijven.”

Nura, student Commerciële Economie, plaatst vraagtekens bij het nut van de kapjes. “Aan de andere kant, ik moet er niet aan denken dat de regels nog strenger worden.”

Social Workstudent Carolien staat volledig achter de beslissing.

Wel goed, niet ideaal

Toch is het dragen van een mondkapje soms ook vervelend, ervaart Femke, derdejaars pabostudent. “Een bril in combinatie met een mondkapje gaat niet. Mijn glazen beslaan dan.” Dus loopt Femke rond met mondkapje, maar zonder bril. “En daar krijg ik vervolgens weer hoofdpijn van”, verzucht ze. “Dus ja, wel goed, maar niet ideaal.”

Curtney van post-hbo Schoolopleidingen, is er vrij nuchter onder. “In het werkveld draag ik al een mondkapje. Ik heb er totaal geen probleem mee.”

Pabostudent Femke vindt het dragen van een mondkapje soms ook vervelend.

Extra alert

Docent Tamara van Heel aan de Pabo, vindt het positief dat Hogeschool Rotterdam hiermee het goede voorbeeld geeft. “Ik heb net een les gegeven en mijn studenten hielden zich er keurig aan. De les was afgelopen en iedereen zette zijn mondkapje weer op. Het lesgeven vergt wel wat van je als docent. Je ziet dat studenten ongemerkt toch naast elkaar gaan zitten. Daar moet je op letten. En omdat je vooral voor in de klas blijft staan, moet je extra alert zijn om contact te houden met de studenten achterin. Maar ik ben zo blij dat we in ieder geval nog fysiek les kunnen geven, zij het gering.”

Jurrian van de facilitaire dienst: “Voor een eerste dag is het voor sommigen even wennen, maar wij zijn tevreden over de reacties tot nu toe.”