Arts & Crafts Graduation Show: duurzaamheid en inclusiviteit voeren boventoon

04 juli 2023

Afgestudeerde studenten van de Associate degree-designopleiding Arts & Crafts presenteren vanaf 5 juli hun eindprojecten tijdens de Graduation Show. Drie studenten vertellen alvast trots over hun werk, waarbij duurzaamheid en inclusiviteit voorop staan.

Sophie van Helvoort
    The Black Sheep

“Nederlands schapenwol wordt voor een groot deel weggegooid, omdat boeren er bijna geen geld meer voor krijgen. Nu belandt het op de composthoop of wordt het naar de vuilstort gebracht. Zonde, want het is een waardevol product. Door kledingstukken van zwart schapenwol te maken, wil ik mensen laten zien hoe jammer is dat de wol normaal gesproken wordt weggegooid. Waar ik kon, heb ik het logo van The Black Sheep gebruikt, als verwijzing naar hoe belangrijk merkkleding voor mensen is. Als je geen Nike-logo op je kleding hebt staan, tel je soms niet mee. Dat is ook de dubbele betekenis van het zwarte schaap; voor mijn project heb ik onderzoek gedaan naar wat sociale uitsluiting betekent in onze maatschappij ten opzichte van twintig jaar geleden. Kleding heeft daarbij altijd een grote rol gespeeld, net als social media nu. Met mijn ontwerpen hoop ik dat mensen zich ervan bewust zijn dat dit nog altijd speelt én dat het zonde is om schapenwol weg te gooien.”

Elize Boer
    Mand!

“Wist je dat mensen hun kledingstukken gemiddeld maar zeven keer dragen, voordat ze het weggooien? En dat we met de voorraad die nu voorhanden is de komende zes generaties zouden kunnen voorzien van kleding? Ik ben zwaar tegen onze wegwerpcultuur. Daar moeten we met z’n allen echt veel beter over nadenken. Het verbaast me echt dat veel jongeren totaal niet bezig zijn met duurzaamheid, terwijl mijn eigen algoritme daar volledig op is gestoeld. Uiteraard is dat ook mijn vertrekpunt voor mijn werk dat ik voor dit project heb gemaakt. Ik heb oude gevlochten manden verzameld en daar een tassenlijn van gemaakt. Dat is tegelijk een ode aan de nomaden in onze stad. We hebben geen geld voor een eigen auto en ook het openbaar vervoer wordt steeds duurder. Daarom pakken we de fiets of soms een deelscooter. Maar het is vaak lastig om dan veel spullen mee te kunnen nemen. Daarom heb drie verschillende tassen ge maakt, waarbij ik de Japanse reparatietechniek Boro heb toegepast. In Japan is het juist heel erg hip als je je spullen repareert in plaats van dat je het weggooit. Dit is het mooiste dat ik tot nu toe heb gemaakt. Ik ben er trots op en heb heel veel zin in de Graduation Show!”

Soukaina Mrhouti
    Tiny Story

“In Nederlandse keukens worden regelmatig Marokkaanse tegels gebruikt. Gewoon, omdat mensen die mooi vinden. Maar ik zou het vet vinden als mensen het verhaal achter die tegels leren kennen. Wie zijn de mensen die deze tegels met hun handen hebben gemaakt? Hoe leven zij in Marokko? Er is zo veel meer over te vertellen, net zoals over de gehele Marokkaanse cultuur. Mensen in Nederland hebben vaak een exotisch plaatje in hun hoofd als het om de Marokkaanse cultuur gaat, maar er is zo veel meer. Ik vind het zonde om dat niet te vertellen. Daarom heb ik een tiny house gemaakt, waarmee ik dat verhaal kan vertellen. Ik heb veel met klei en hout gewerkt en alles van begin tot eind met de hand gemaakt, zoals ze dat in Marokko ook doen. Hopelijk denken mensen na het zien van mijn presentatie: oh wauw, dat wist ik nog niet over Marokko. Dan is voor mij de show geslaagd.”

Foto's: Gert Jan Pos

Bezoek de show

Je vindt de projecten van Sophie, Elize, Soukaina en hun medestudenten van 5 tot en met 9 juli op de Arts & Crafts Graduation Show in Neck of the Woods op de Heer Bokelweg 157 in Rotterdam. Kijk ook op www.artsandcraftsgraduates.nl.