Topopbrengst Small Business voor Mark de Groot Foundation

Donaties ophalen én kennismaken met sociaal ondernemen

11 juni 2015

Voor alle tweedejaars studenten Small Business en Retail Management stond de afgelopen projectweek in het teken van de Mark de Groot Foundation. Het doel was tweeledig.

(UPDATE) Studenten van de opleiding Small Business & Retail Management van Hogeschool Rotterdam haalden in totaal € 26.279,78 op voor het goede doel!

Onderwijsmanager Berry Andeweg: 'We slaan twee vliegen in één klap. Donaties inzamelen én onze studenten kennis laten maken met maatschappelijk verantwoord ondernemen' .

In totaal gingen 37 projectgroepen één week lang aan de slag. De studenten mochten zelf bedenken en bepalen wat voor acties ze wilden ondernemen.

De opbrengst van de projectgroepen, samen met de opbrengst van een speciaal georganiseerde veiling, losse giften en donaties van studenten en medewerkers, is de totale opbrengst  € 26.279,78! Een bedrag om trots op te zijn.

Onderwijsmanager Berry Andeweg (links) met de begeleidende docenten van de projectweek

De opleiding SBRM is altijd bezig met vernieuwende onderwijsconcepten, inspirerende gastcolleges en masterclasses en uitdagende projectweken. Het gaat bij ondernemen niet alleen om keihard zaken doen en geld verdienen. In de projectweek voor de Mark de Groot Foundation was het de bedoeling veel geld binnen te halen maar ook om onder tijdsdruk een plan te bedenken en uit te voeren. Daarnaast maakten de studenten kennis met met maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Projectweek

De projectweek werd geopend met een kick-off, waarbij het verhaal van Mark de Groot werd verteld, bij wie op 17 april 2013 de diagnose anaplastisch glioom graad 3 hersentumor werd geconstateerd. Na een operatie, bestraling en chemotherapie, moet er verder worden gekeken naar alternatieve behandelingen buiten Nederland.

'Het is nog nooit zo stil geweest bij een gastcollege', aldus Laura Prins, die samen met Renice Laurier, Kimberly van der Meer en Gerlina Gacic een projectgroep vormde. Na de kick-off maakten de studenten een plan de campagne om de week zo efficiënt mogelijk in te delen en zoveel mogelijk geld op te halen.

'We hebben zat ideeën. Het eerste wat in ons op komt is bijvoorbeeld het organiseren van een bingo bij een verzorgingstehuis, waarbij de opbrengst naar de stichting gaat. Ook willen we langs bedrijven om een presentatie te geven over de stichting en hiermee geld ophalen', aldus Kimberly.

Renice: 'We hebben al een Amerikaanse website gevonden waar je bij aan kunt sluiten voor fundraising. Wij gaan kijken of dit ook in Nederland bestaat. Ons doel is zoveel mogelijk aandacht te genereren voor de stichting op social media'.

'We willen als groep minimaal 500,- euro op te halen. Als iedere groep dat doet zijn we super trots', zegt Gerlina erover.

De Mark de Groot Foundation

Het geld dat tijdens deze projectweek is opgehaald, komt ten goede aan de Mark de Groot Foundation. Deze stichting heeft ten doel het werven van fondsen voor de betaling van de kosten die voortvloeien uit de reguliere - of alternatieve behandelingen van Mark de Groot. Het gaat om kosten zowel binnen als buiten Nederland, die niet worden vergoed door zorgverzekeraars of andere instanties.