‘’Vernieuw en moderniseer de sponsoracquisitie van de WPFG.’’ Zo luidde de opdracht die Olivier Warbout, Bas Houtschilt, Dimitri Wortelboer, Rens van Steen en Scott Leentjes begin februari kregen. Bas kende de WPFG al van z’n oude stage, maar de anderen hadden nog geen idee wat ze te wachten stond.
WPFG
De WPFG is een tweejaarlijks internationaal sportevenement voor politiemensen, brandweerlieden, douane- en gevangenismedewerkers afkomstig uit zeventig verschillende landen. Met 10.000 deelnemers en 30.000 bezoekers verspreid over 40 locaties is het een waar spektakel.
‘’Toen we de opdracht kregen had ik nog nooit van de WPFG gehoord’’, zegt Olivier. ‘’Pas na de presentatie van CEO Wim de Rooij begreep ik hoe groot dit evenement was. Dat was best overweldigend, maar tegelijkertijd ook heel tof.’’
Scott: ‘’Ik was in het begin ook niet zo enthousiast omdat ik liever een opdracht bij Feyenoord of Sparta kreeg. Maar ook mijn mening veranderde na de uitleg en de presentatie. Toen ik besefte hoe groot dit evenement is, wist ik meteen dat we er ontzettend veel van kunnen leren.’’
Een snelcursus zelfstandigheid
Het grote verschil tussen theorie en praktijk viel snel op. Rens: ‘’De laatste maanden merkten we dat we in de klas vooral de basis leren. Maar als je wilt slagen in dit vak moet je stap twee en drie ook beheersen. Om bij te leren namen we zelf contact op met experts uit de wereld van sportmarketing. We zochten op Google naar een aantal namen en vroegen of ze een half uurtje vrij konden maken voor ons. Het verbaasde ons eigenlijk hoeveel enthousiaste reacties we kregen. De gesprekken waren ontzettend leerzaam. Zij lieten ons zien hoe we van al die losse stapjes een goedlopend verhaal maken.’’
Helemaal alleen staan ze er niet voor, want hun begeleider Bas Ouwerling staat altijd voor hen klaar. Toch houden ze de touwtjes zelf strak in eigen hand. ‘’Bas kijkt met ons mee, maar laat ons vrij om eigen keuzes te maken’’, zegt Dimitri. ‘’Hij zegt nooit of iets fout of goed is, maar helpt ons wel uitzoomen. Door zijn hulp kozen we toch voor andere oplossingen die we anders niet eens zagen.’’
Bas: ‘’Met z’n vijven zitten we altijd heel dicht op het project. Onbewust ontwikkel je dan een tunnelvisie waarbij je maar één of twee oplossingen ziet. Bas trekt ons dan even terug en laat ons het totaalbeeld zien. Zoals het verspreiden van een promotievideo. We zochten naar een idee om zoveel mogelijk mensen te bereiken en Bas stelde voor om het te embedden in de nieuwsbrief.’’
Het plan
Inmiddels is het onderzoek afgerond, dus nu wacht de uitvoering. ‘’In het huidige model spreekt de WPFG alleen bekenden uit hun eigen kring aan voor sponsoring’’, zegt Olivier. ‘’Daarom zoeken we nu naar potentiële sponsors die we koud kunnen benaderen. Aangezien dit een evenement is voor douaniers, benaderen we eerst douaneleveranciers. Daarnaast maken we ook een influencervideo met voormalig olympisch-atlete Nelli Cooman.’’
Sportmarketing
De opdracht zit er bijna op. Net als de tijd van deze vijf studenten op Hogeschool Rotterdam. Na de zomer beginnen ze alweer aan het vierde jaar en dat betekent afstuderen. Wat hebben zij voor advies aan toekomstige studenten?
‘’Als je veel verwacht te sporten, kan je beter iets anders gaan doen’’, zegt Dimitri. ‘’Maar als je sport heel leuk vindt, past dit perfect. Je kan ook Global Marketing & Sales doen en dan leer je hetzelfde. Alleen krijg je hier sportvoorbeelden. Onze casussen gaan niet over de promotie van een zonnebrandcrème, maar over Decathlon. Wij verkopen geen nieuwe nagellak, maar een nieuwe sportschoen. Dit maakt het allemaal herkenbaar en dat motiveert je om te leren.’’
Scott: ‘’De opleiding is ontzettend breed. Daardoor weet ik nu heel goed welke kant van de marketing ik op wil en welke kant absoluut niet. Voor iedereen die zich goed wil oriënteren op marketing is dit een perfecte opleiding.’’
Meer informatie:
De WPFG vindt plaats op verschillende locaties in Rotterdam van 22 tot 31 juli. Bezoek de site voor tickets en anders nieuws, of bekijk de pagina Sportmarketing en Management.