Studenten Communication and Multimedia Design en gemeente ontwerpen voor een ‘inclusive society’

12 april 2017

Hogeschool Rotterdam en de gemeente Rotterdam gaan een duurzame samenwerking aan op het gebied van de inclusieve samenleving. Studenten van de opleiding Communication and Multimedia Design bijten zich het komende jaar vast in complexe, grootstedelijke vraagstukken zoals diversiteit. Hierbij zetten zij innovatieve, interactieve technieken in om tot oplossingen voor de stad Rotterdam te komen.

Gedeelde visie

De Rotterdamse bevolking is zeer divers. Mensen met verschillende achtergronden qua leeftijd, religie, overtuiging en leefstijl met meer dan 170 nationaliteiten wonen, werken en leven in Rotterdam. Samen vormen zij een ‘inclusive society’. Hogeschool Rotterdam en de gemeente Rotterdam delen hun visie op een inclusieve samenleving en de zorg voor een veilige stad.

Daarom gaan de hogeschool en de gemeente een duurzame samenwerking aan. De blik van creatieve, jonge mensen biedt een verfrissend perspectief op soms complexe vraagstukken en studenten bouwen zo mee aan de toekomst van de stad.

Kick-off samenwerking

Op woensdag 12 april vind de kick-off van deze samenwerking plaats. Ronald Schneider (wethouder Stedelijke Ontwikkeling en Integratie), Ron Bormans (voorzitter College van Bestuur Hogeschool Rotterdam) en Bert Melief (directeur Instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie van Hogeschool Rotterdam) spreken hier het voornemen uit om in het projectonderwijs structureel samen te werken op sociaal maatschappelijke thema’s.

Uitvoerend opdrachtgever voor dit eerste jaar is het stedelijk expertisecentrum voor integratie, discriminatie en (lhbt-)emancipatie IDEM Rotterdam. Dit kenniscentrum zet zich in voor een samenleving waarin plaats is voor iedereen.