Statement sluiting stilteruimte Academieplein

29 maart 2018

Naar aanleiding van de sluiting van de stilteruimte op locatie Academieplein hebben we vragen gehad over de achtergrond van dit besluit.

We willen benadrukken dat we het belangrijk vinden dat studenten en medewerkers gebruik kunnen maken van een fysieke ruimte voor een moment van bezinning, indien zij daar behoefte aan hebben. Daarom hebben we in 2015 twee officiële stilteruimtes ingericht, op locatie Museumpark en Kralingse Zoom, waarmee we gelegenheid geven aan een multifunctionele bestemming, waaronder het zoeken van een moment van bezinning of bidden, die recht doet aan onze diversiteit.

We hebben regels opgesteld die moeten waarborgen dat de ruimtes toegankelijk zijn voor elk individuele student of medewerker, onafhankelijk van zijn of haar (religieuze) achtergrond. Het beleid is tot stand gekomen na brede consultatie binnen de hogeschool en met instemming van de CMR. We hebben onze toezichthouders gevraagd toezicht te houden op de hantering van het protocol. Als gevolg van dit besluit zijn overigens de informele ruimtes, met een soortgelijke bestemming, gesloten.

Naar nu blijkt is de stilteruimte op locatie Academieplein informeel in gebruik gebleven en door de locatie gefaciliteerd. Dat is niet conform ons beleid en de hogeschool heeft in deze niet correct gehandeld. De hogeschool kent geen gedoogbeleid in deze. We zeggen daarmee niet dat betrokken studenten onzorgvuldig gehandeld hebben. Doordat de stilteruimte in gebruik is gebleven en deels door medewerkers van de hogeschool is gefaciliteerd, is het begrijpelijk dat het idee van een gedoogbeleid is ontstaan. Onze lijn is echter helder: de hogeschool heeft twee officiële stilteruimtes waar een helder gebruiksprotocol geldt. Die zijn daarvoor ook speciaal opgeknapt en ingericht. Ruimtes die niet als stilteruimte zijn aangewezen zullen worden gesloten.

Gezien de vele reacties van studenten, organiseren we op dinsdag 10 april in de namiddag een bijeenkomst waarin zij over deze situatie in gesprek kunnen gaan met de voorzitter van het College van Bestuur, Ron Bormans. Daarover volgt nog nadere communicatie.

Het College van Bestuur van Hogeschool Rotterdam

Stilteruimte op locatie Museumpark.