In het buitenland is al een aantal bewezen effectieve programma’s ontwikkeld die deze groep kinderen helpt. Hierover schreven lectoren Patricia Vuijk en Chris Kuiper en onderzoekers Natasja van Lang en Kristin Greaves-Lord een artikel. Hoe vertaal je zo’n buitenlands programma naar de (onderwijs)situatie in Nederland?
STEP-ASD
Het Engelse STEP-ASD is een van de programma’s die zijn onderzocht voor het artikel. Dit programma is bewezen effectief; betrokken kinderen hebben minder emotionele en gedragsproblemen dan kinderen die het programma niet hebben gebruikt.
Patricia Vuijk besloot met haar lectoraat om dit programma naar de Nederlandse situatie te vertalen. Het past bij ons beleid op passend onderwijs, waarbij jongeren die ondersteuning nodig hebben met de nodige aanpassingen toch op regulier onderwijs kunnen blijven.
Voortgang project
Volgens de onderzoekers zouden ook jongeren met lichtere problemen STAP, het nieuwe Nederlandse programma, kunnen gebruiken. Dat kan zodra het Engelse programma volledig is. Daar wordt nu nog hard aan gewerkt.