Oud-medewerkers ontdekken EMI op Zuid

22 februari 2018

De bijeenkomst van oud-medewerkers bestond dit keer uit verschillende workshops in Rotterdam-Zuid. De groep wordt steeds vaker opgeroepen om iets voor de hogeschool te doen.

De griepgolf had ook ‘het zilveren gilde’ in de greep gezien het aantal afzeggingen, maar uiteindelijk lopen er door de spontane opkomst meer oud-medewerkers rond dan aanvankelijk opgegeven. Een succes.

Niet alleen reünie, ze willen ook nog wat doen

Er zijn niet alleen pensionado’s, het valt op dat er ook nog werkende mensen rondlopen die speciaal vrij nemen bij hun huidige werkgever om erbij te kunnen zijn.

Dit keer verzamelen ze op 20 februari in het ART Hotel in de wijk Feijenoord. De organisatie is in handen van EMI (Expertisecentrum Maatschappelijke Innovatie) op Zuid, een van de Centre of Expertises van Hogeschool Rotterdam, dat een zeer gevarieerd programma voorschotelt. Na de gezamenlijke lunch verspreiden de aanwezigen zich over vijf verschillende workshops: Mama’s Garden (Opvang voor jonge moeders), Mentoren op Zuid (1 op 1 begeleiding voor jongeren), Sense of the City (College lopend door de wijk), Gezondheid op Zuid (gedragsverandering voor een gezondere leefstijl) en Urban (veerkracht en adaptiviteit van bewoners en gebouwen). Stuk voor stuk projecten waarin de hogeschool een centrale rol speelt.

Het gaat niet alleen om het reünie-karakter. ‘’Ik ben blij dat ik ook weer iets kan doen voor de hogeschool,’’ zegt een aanwezige. Hij verwijst daarmee naar het groeiende beroep dat de hogeschool doet op oud-medewerkers. Onlangs heeft IvL een verzoek gedaan om langstudeerders te begeleiden. Ook EMI op Zuid roept bij de afsluiting de aanwezigen op dat ze iets kunnen doen voor het Centre of Expertise.

Bijna 300 leden

Vanzelfsprekend is er een afsluitende borrel waarbij iedereen zijn nieuwe indrukken kan delen en kan bijpraten. Een student die een van de workshops verzorgde, was verrast over de oprechte aandacht. “Ze waren vooral geïnteresseerd in de grote rol van religie in mijn afstudeerproject (over gezonde frisdranken, red). Dat is echt nieuw voor deze generatie.’’ De initiatiefgroep is meer dan tevreden: “Uiteindelijk zijn er meer mensen aanwezig dan aanvankelijk aangemeld voor het evenement. Dat is een goed teken.’’ De omvang van de groep oud-medewerkers nadert de mijlpaal van 300 leden. Een duidelijk signaal van de sterke band die veel mensen houden met Hogeschool Rotterdam nadat ze er weg zijn gegaan.

Twee keer per jaar wordt er een evenement georganiseerd. De volgende vindt plaats op de dag van de jaaropening 2018/2019 eind augustus/begin september.

Meer informatie over de initiatiefgroep: HR.nl/oudmedewerkers