Opening hogeschooljaar: ‘Kwaliteit in de klas: de docent maakt het verschil’

Te leren lessen voor meer studiesucces

03 september 2015

Inzichten en complimenten vanuit het mbo, een vlijmscherpe analyse van voorzitter Ron Bormans hoe het beter moet en kan en een spannende ontknoping van de Bachelor Award. De opening van het hogeschooljaar 2015-2016 kenmerkte zich door een inhoudelijk en zelfreflecterend karakter. De aanwezige studenten, docenten en relaties kregen tijdens de officiële jaaropening genoeg stof tot nadenken.

Overtref Jezelf Beurs

Presentator Erwin van Braam introduceert de Overtref Jezelf Beurs als een aanmoedigingsprijs voor veelbelovende honoursstudenten, die het beste uit zichzelf willen halen. Bestuurslid Angelien Sanderman reikt de beurs ter waarde van 5.000 euro uit aan de ambitieuze Sjoukje de Haan (International Business and Management Studies). Sjoukje, die haar studie combineert met werk en de zorg voor haar 6-jarige zoontje, gaat tijdens een master Strategic Management aan de Universiteit van Tilburg onderzoek doen naar emancipatie in de top van het bedrijfsleven. Ze ziet zichzelf na een zakelijke carrière in de politiek belanden. Zie ook het artikel over de Bachelor Awards en de Overtref Jezelf Beurs.

Uitstap naar het mbo

Daarna neemt Jan van Zijl, voorzitter van de MBO Raad, de aanwezigen mee naar het mbo. Hij geeft Hogeschool Rotterdam een compliment voor de samenwerking met mbo-scholen en het eerder verschenen essay 'Kwaliteit in de klas', maar legt ook de vinger op de zere plek. Want ondanks dat de doorstroom van het mbo naar het hbo sterk is gegroeid, is ook het aantal mbo'ers dat na het eerste jaar uitvalt substantieel toegenomen. Sterker nog, van de allochtonen jongeren haalt maar 16 procent de eindstreep. Van Zijl pleit voor krachtenbundeling met het het hbo. Want, zo besluit hij: "Onderwijs is té belangrijk om over te laten aan de politiek."

MBO-Raad voorzitter Jan van Zijl

Hand in eigen boezem

Voorzitter Ron Bormans beaamt in zijn presentatie het probleem van uitval van mbo'ers. Ondanks dat de hogeschool het op veel punten goed doet, uit hij zijn zorgen op het gebied van studiesucces van studenten met een mbo-achtergrond. "Een blank meisje van de havo maakt bij ons meer kans op een diploma dan een allochtone jongen van het mbo." Bormans steekt meteen hand in eigen boezem en benadrukt dat dit 'ons' probleem is. "Deden mbo'ers het eerst fantastisch vanwege hun vakmanschap, nu het hbo meer gericht is op inhoud en meer gericht is op reflectie en onderzoeksvaardigheden blijven zij achter. Hierdoor dreigt het hbo de belangrijke emancipatiefunctie te verliezen." Volgens Bormans ligt de oplossing niet in het aanpassen van stelsels of beleid, maar moet dit in de klas worden opgelost. De docent maakt het verschil.

Ron Bormans tijdens zijn presentatie

Uit pop-up bijeenkomsten met docenten naar aanleiding van het essay, volgen belangrijke lessen.

• Les 1: Kwaliteit in de klas door empathische docenten
    Studenten willen zich begrepen voelen door hun docenten. Dat betekent niet dat we moeten doorschieten in zorgzaamheid, maar ook streng moeten zijn als dat nodig is. Docenten moeten vanuit de inhoud binding aangaan met de studenten. Maar hoe doe je dat? Docenten kunnen op dit gebied veel van elkaar leren. Daarom gaan we meer bijeenkomsten organiseren om met elkaar in gesprek te gaan over binding en pedagogiek.
  • Les 2: Onderwijs goed organiseren
    We moeten studenten een heldere structuur bieden, waarin duidelijk is wat we van ze verwachten. Dat betekent dat we  het onderwijs intensief en kleinschalig organiseren. Als wij zelf kwaliteit leveren, mogen we dat ook van onze studenten verwachten.
  • Les 3: mbo'ers eerlijke kansen bieden
    Samen met het mbo moeten we de opleidingen naast elkaar leggen en in kaart brengen welke mbo-opleidingen op welke hbo-opleidingen aansluiten. En bij die opleidingen waar dat niet het geval is, hoe kunnen we dan die aansluiting verbeteren. Bijvoorbeeld door middel van een schakelprogramma.
  • Les 4: Nadenken over alternatieven
    We moeten eerlijker zijn in de startgesprekken indien dat nodig is, alternatieven te bieden aan sommige instromers. Voor de ene mbo'er is werken wellicht een beter alternatief, terwijl voor een ander de Associate degree een goede vervolgopleiding is om de kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.
  • Les 5: Docenten beter faciliteren
    Docenten moeten het in de klas waarmaken, dat kan alleen als wij ze optimaal faciliteren. We zorgen dat er meer docenten voor de klas komen. Alle nieuwe collega's krijgen een excellent inwerktraject dat aansluit bij de uitdagingen waar we voor staan. We ontwikkelen een nieuw, Rotterdams ontwerp voor de didactische cursus. Ook zorgen we ervoor dat ons aannamebeleid aansluit bij de opdracht waar we voor staan.

Na afloop van het verhaal van Bormans geeft wethouder Hugo de Jonge zijn commentaar op de twee voorgaande sprekers. Hij zegt dat Rotterdam op het beroepsonderwijs leunt en benadrukt de troef die de jonge stad in handen heeft door de samenwerking tussen mbo en hbo. Bijvoorbeeld in de Associate degree opleidingen. Zo blijft talent niet aan de kant staan.

Wethouder Hugo de Jonge, foto's: Levien Willemse

Aan Winnie Sorgdrager, haar laatste taak als voorzitter van de Raad van Toezicht, de eer om de jaaropening af te sluiten met de uitreiking van de Hogeschool Rotterdam Bachelor Award. De genomineerden wachten vol spanning af wanneer het publiek via smartphone en tablet mag stemmen. Chemiestudent Jeroen van Gelder is blij verrast wanneer zijn project 'Zelfhelende coatings' als winnaar uit de bus komt. Het zeer innovatieve project 'Fashion on Brainwaves' van modestudent Jasna Rokegem eindigt op de tweede plek, gevolgd door het golfbrekerproject van civiele techniek studenten Jesper van Grieken en Danny Janssen. Een spannende ontknoping aan het einde van een zeer inhoudelijke bijeenkomst, waar nog lang over nagepraat zal worden.