Ook dit jaar bruiste de parade van activiteit en uiteenlopende voorstellingen. De twee hoofdacts waren plenair. Tussen deze twee optredens in, konden de ca. 150 aanwezigen uiteen in 17 workshops. Dit jaar was er een heuse krant gemaakt die alle deelnemers meekregen.
Onderwijsmythes
Vlaming Pedro De Bruyckere (onderzoeker en pedagoog aan de Ateveldhogeschool in Gent) verdiept zich al jaren in de leefwereld van jongeren. Bekend werd hij met zijn boek over onderwijsmythes dat in 2013 verscheen. Voortbordurend op die mythes schotelt hij de meelevende aanwezigen een boeiend betoog voor. Zijn soms hilarische verhaal laat zich moeilijk samenvatten, De Bruyckere wandelt met grote stappen door allerlei theorieën (mythes) en knoopt deze met schijnbaar willekeurige cijfers vernuftig aan elkaar.
Pedro De Bruyckere: “Het ‘werkgeheugen’ van mensen is te klein om alle binnengekomen informatie op te slaan.”
Professionele amateur
Goed nieuws! De Bruyckere vertelt dat van de veelgebruikte leerpyramide (waarin slechts een smal topje in het leerproces voor docenten is weggelegd) nu definitief bewezen is dat hij nergens is op gebaseerd. Aan de hand van kwadranten toont hij en passant aan dat slechts in 2 van de 8 varianten feedback een positief effect heeft en voor je de kans krijgt om dat tot je door te laten dringen toont hij vervolgens een zandloper waarin hij laat zien dat een ‘werkgeheugen’ van een mens veel te klein is om binnengekomen informatie op te slaan in het langetermijngeheugen.
Hij sluit zijn betoog af met een wens die door Nederlanders vaak verkeerd wordt geïnterpreteerd. “Wees een professionele amateur”, roept hij zijn publiek hartelijk toe. Niet alvorens uitgelegd te hebben dat in het Vlaams het woord amateur staat voor ‘liefhebber’.
Verwonderingen
Slotspreker is Dick van der Wateren (docent, onderwijspionier, auteur en ebublogger). In 2016 verscheen zijn boek ‘Verwondering’. Alhoewel minder komisch dan de openingsspreker weet hij iedereen te boeien met onder andere talloze citaten uit de literatuur. Onderwijs heeft een pedagogische opdracht, citeert hij Gert Biesta en laat vervolgens zien dat dat in drie dimensies gaat: kwalificatie (“Dat is vaak griezelig”, voegt hij eraan toe), socialisatie (cultuur) en subjectificatie (zelf het onderwerp zijn van de ontwikkelingen).
Dick van der Wateren: “Onmogelijk om onderwijs te geven zonder op te voeden.”
Van der Wateren laat zijn publiek af en toe schrikken. Hij is het er absoluut niet mee eens als mensen beweren dat opvoeden een zaak voor de ouders is. “Het is onmogelijk om onderwijs te geven zonder op te voeden”, zegt hij. Je bent verantwoordelijk voor de wereld om je heen. Nog zo’n stelling: ”Onderwijs moet niet leuk zijn.” Wie vindt het nu leuk om zijn grenzen te verleggen?
Niets is gewoon
Als het over ‘verwondering’ gaat, lijkt het alsof mensen vanaf hun peuterjaren ieder jaar minder nieuwsgierig worden. “Zorg ervoor dat hbo-studenten op een zelfde manier verwonderd staren naar de wereld als een peuter.”
Verwondering kun je trainen. Hij citeert Plato ‘Zien wat iedereen gezien heeft en denken wat niemand ooit gedacht heeft.’ Niet is gewoon. Laat studenten zelf mooie vragen bedenken. Ambitieus en uitvoerbaar…
Over de HR Onderwijsparade
De Onderwijsparade biedt docenten een hogeschoolbreed podium. Tijdens de parade is het mogelijk om onderwijsvernieuwing te delen, met elkaar van gedachten te wisselen daarover en elkaar verder te helpen. Het evenement geeft aandacht voor onderwijsvernieuwing en biedt een podium voor onderwijspioniers binnen de hogeschool. De Onderwijsparade wordt dit jaar voor de derde keer gehouden.
Foto impressie Onderwijsparade



















