Nieuw functiehuis docenten maakt doorgroei schaal 13 mogelijk voor pedagogisch excelleren

15 augustus 2017

Bij Hogeschool Rotterdam wordt het vanaf september mogelijk om hoofddocent met pedagogisch/didactische taken te worden in schaal 13. Dat is de uitkomst van de ontwikkeling van een nieuw functiehuis voor docenten, waarbij docenten zelf input gaven voor de invulling ervan.

- UPDATE - De salarisschaal 13 was tot nog toe voorbehouden aan docenten die naast het lesgeven ook leidinggevende taken op zich nemen en/of excelleren in onderzoekstaken, als verbindende schakel tussen de onderwijspraktijk en één van de kenniscentra van de hogeschool. Een voorstel voor een nieuw functiehuis voor docenten is vorige week bekrachtigd door de medezeggenschapsraad. De nieuwefunctiebeschrijvingen gaan uit van vijf docent-rollen: pedagoog/didacticus, onderwijsontwikkelaar/innovator, onderzoeker, coördinator en teamlid. Iedere docent is in de eerste plaats pedagoog/didacticus op een basisniveau, maar het excelleren hierin kan nu ook expliciet worden beloond.

De discussie over doorgroeimogelijkheden voor docenten met lesgeven als primair aandachtspunt werd vorig jaar aangewakkerd door Hans van der Moolen, directeur van het Instituut voor Gezondheidszorg met een column in hogeschoolmagazine Profielen. Van der Moolen maakt deel uit van de stuurgroep Binding. Uit onderzoek blijkt dat het studiesucces van studenten toeneemt naarmate ze meer binding ervaren met de opleiding die ze volgen. Hogeschool Rotterdam heeft erop ingezet interventies te ontwerpen die deze binding versterken.

Docenten cruciaal voor studiesucces

Programmaleider Binding Izaak Dekker, zelf ook actief als docent, was direct groot voorstander van een carrièrepad gericht op het 'pure docentschap' en ook het Collge van Bestuur steunde het voorstel. Dekker: “Voor meer studiesucces zijn docenten die pedagogisch en didactisch sterk zijn van cruciaal belang. Ik ben er dan ook erg trots op dat wij als eerste hogeschool de stap kunnen zetten dat te belonen. Docenten die ook hun collega’s kunnen inspireren en coachen als het gaat om pedagogische en didactische vaardigheden zijn goud waard. Zo’n docent is een ‘pedagogisch boegbeeld’ voor de opleiding.” Trots is Dekker ook op het proces waarin het nieuwe functiehuis tot stand kwam. Dit gebeurde namelijk met input van meer dan 200 docenten, die in daarvoor georganiseerde meet-ups meedachten over de invulling van de docent-rollen.

Juist het docentschap belonen

Ook website voor het hoger onderwijs Scienceguide bericht over deze ontwikkeling bij Hogeschool Rotterdam: Met de term ‘pedagogisch boegbeeld’ zorgt Hogeschool Rotterdam ook in de hoogste salarisschalen docenten kan belonen. “In die hoogste schalen zie je dat docenten veel coördinerende taken krijgen, dat staat ook zo in de cao. Maar we willen juist het docentschap belonen. Door hen neer te zetten als boegbeeld ook voor hun collega-docenten is dat nu gelukt. Het is eigenlijk leading by example. Dat we dat voor elkaar hebben gekregen is wel een overwinning.”

Eerstejaarsklas grootste uitdaging

Het criterium voor het beoordelen van iemands pedagogische kwaliteiten is complexiteit. Het gaat er niet alleen om of je les kunt geven in meerdere vakken en aan verschillende studiejaren, het gaat vooral ook om dat een docent kan omgaan met een grote diversiteit aan studenten. Dekker: “Een eerstejaarsklas is in die context een grotere uitdaging dan een vierdejaarsklas, waarin alle studenten inmiddels hun plek hebben gevonden en weten hoe je het beste kunt studeren.”

Implementatie

Wanneer mogen we de eerste hoofddocent gericht op pedagogiek en didactiek verwachten? Dekker: “Dat het mogelijk is betekent nog niet dat we gelijk nieuwe hoofddocenten hebben per september. Per onderwijsinstituut maakt het managementteam de afweging welke ruimte er is en wie die rol zou kunnen gaan vervullen."