Master Pedagogiek start nieuwe collegejaar met minisymposium 'Werken in wijkteams'

Terugblik minisymposium 28 augustus

07 september 2015

Met veel genoegen kijken wij terug op het symposium 'Werken in wijkteams' dat de Master Pedagogiek op 28 augustus ter opening van het nieuwe collegejaar organiseerde. Hiermee is een traditie in ere hersteld met het doel studenten, alumni en docenten van deze masteropleiding met elkaar te verbinden en samen te zoeken naar inhoudelijke verkenning en verdieping van actuele thema's.

Het symposium werd bezocht door ca. 100 studenten, alumni en docenten van de Master Pedagogiek en betrokkenen uit het werkveld. Petra Kanters (manager ISO masteropleidingen) opende het symposium en wees op de samenwerking tussen de Master Begeleidingskunde, Master Management en Innovatie en tot slot de Master Pedagogiek, die met dit symposium als eerste van de drie van start gaat dit studiejaar.

Arno Hogendoorn (coördinator wijkteams Barendrecht) verzorgde de openingslezing. De historische schets en link met de actualiteit rondom de wijkteams gaf inzicht in voordelen en knelpunten en droeg bij aan een zinvolle discussie.

Ineke de Vendt (wijkteamleider Kop van Zuid - Entrepot) en Brenda Pijl (wijkteamleider Tarwewijk en alumna) verzorgden een gezamenlijke presentatie. Het interactieve karakter zorgde voor verlevendiging, en het vermakelijke filmpje over de fietser zal velen bijblijven als illustratie bij hun verhaal over de nieuwe werkwijze van de wijkteams, en de noodzaak na het inslaan van nieuwe wegen vol te houden tot de nieuwe routine is ingesleten.

Ester Rietveld (leerkracht basisschool NPRS en alumna) gaf een presentatie over de toegevoegde waarde van de master voor een leerkracht in het basisonderwijs om belangrijk pedagogisch gedachtengoed in de praktijk te brengen. Het - letterlijke - beeld van de klas van vandaag bracht dat samen met haar pleidooi voor hoge verwachtingen van de kinderen heel mooi over.

Ellen Bergwerff (Beleidsmedewerker Gemeente Rotterdam Maatschappelijke Ontwikkeling Jeugd en alumna) verzorgde de rol als reflecterende en discussieleider bij een slotforum met alle sprekers.

Na afloop werd er op het terras tijdens de borrel nog flink nagepraat.