Lector Arie de Wild geeft tv-interview over examenfraude

Onderzoek naar examenfraude

09 juni 2016

In het RTL Nieuws van 8 juni werd aandacht besteed aan de toename van digitaal spieken. Voor het item werd lector Arie de Wild geïnterviewd. Hij vertelde daarin meer over het onderzoek dat hij deed samen met docent-onderzoeker Vincent Versluis naar examenfraude.

Uit onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat studenten massaal zijn gaan frauderen met behulp van mobieltjes, smartwatches en sociale media. Nieuwe methodes die voor veel onderwijsinstellingen maar moeilijk bij te benen zijn. Arie concludeert dat men vaak niet weet wat de studenten ‘uitspoken’ en dat we slechts het ‘topje van de ijsberg’ te zien krijgen.

Examenfraude is een thema waar een taboe op heerst. Hogeschool Rotterdam wilde hierin meer inzicht verkrijgen en initieerde daarom een onderzoek. Vanwege de gevoeligheid van het onderwerp, werd een bijzondere vraagmethodiek toegepast. Studenten voerden informele gesprekken met medestudenten over opvallende zaken binnen het onderwijs. Tentamenfraude werd hierbij verrassend veel genoemd. Door de fraudeverhalen te verzamelen, zijn examencommissies beter in staat fraude bij toetsing tegen te gaan.

Arie de Wild en Vincent Versluis schreven naar aanleiding van dit onderzoek een artikel dat in november 2015 is gepubliceerd in het blad Examens. In het stuk beschrijven zij een methode die examencommissies kan helpen bij actieve borging tegen fraude.

Vincent Versluis is docent-onderzoeker bij Instituut Financieel Management en Kenniscentrum Innovatief Ondernemerschap. Dr. Arie de Wild is lector Gedragseconomie bij ditzelfde kenniscentrum en zijn onderzoek richt zich op het verklaren van het menselijk gedrag binnen organisaties en het formuleren van adviezen om de besluitvorming binnen organisaties te verbeteren.

De uitzending kunt u hier of op de website van RTL terug kijken.