Keuzegids 2018: Algemene score daalt, drie topopleidingen

26 september 2017

Hogeschool Rotterdam staat in de Keuzegids bachelors 2018 met een score van 53 punten op dezelfde plaats als vorig jaar, maar levert wel drie punten in. De relatieve positie ten opzichte van de grote Randstadhogescholen is gelijk gebleven, terwijl de onderlinge verschillen kleiner worden.

In totaal zijn er 64 bacheloropleidingen van Hogeschool Rotterdam beoordeeld. Het goede nieuws is dat de hogeschool weer drie topopleidingen in huis heeft.

NSE als voorspellende waarde

De daling in de Keuzegids wordt binnen de hogeschool met teleurstelling ontvangen, maar komt niet helemaal als een verrassing. Collegevoorzitter Ron Bormans: "In de Nationale Studenten Enquête (NSE) zagen we al dat de tevredenheid voor het eerst sinds vijf jaar is gedaald, dat werkt stevig door in de scores van de Keuzegids. Maar ik kan nog niet verklaren waardoor we nu met drie punten zijn gezakt, aangezien onze score in de NSE met 0,03 relatief beperkt is gedaald (van 3,82 naar 3,79). De daling lijkt mede veroorzaakt te worden door het groeiend aantal studenten dat de hogeschool in het eerste jaar verlaat. Dat beeld zien wij echter niet terug in onze eigen cijfers en analyses. Daar gaan we nog eens goed naar kijken. Dat laat onverlet dat we het signaal dat de Keuzegids afgeeft, serieus nemen; vooral als het gaat om de beweging die individuele opleidingen maken, dat is uiteindelijk wat telt voor de studenten en studiekiezers."

Topopleidingen

Drie opleidingen van de hogeschool ontvangen dit jaar het predicaat topopleiding. Het betreft de lerarenopleiding Aardrijkskunde (score van 86 punten), Industrieel Product Ontwerpen (80 punten) en Elektrotechniek (78 punten). Bormans is verheugd dat de hogeschool dit jaar weer topopleidingen in huis heeft. "Vorig jaar stonden we met lege handen, dit jaar hebben we er weer drie. Het predicaat is een erkenning voor het goede werk dat bij de opleidingen wordt verricht. Daar zijn we trots op."

Over de Keuzegids

De Keuzegids vergelijkt de kwaliteit van hbo-opleidingen (voltijd, deeltijd, duaal) in Nederland aan de hand van studenttevredenheid, studiesucces en expertoordelen. Daarnaast geeft de Keuzegids inzicht in de arbeidsmarktperspectieven van opleidingen. Het is een consumentengids voor scholieren en decanen die zich willen oriënteren op mogelijke vervolgopleidingen.