Hogeschool Rotterdam wil dat medewerkers een afspiegeling zijn van Rotterdam, de meest kleurrijke stad van Nederland. Bij een inclusieve leeromgeving voor studenten hoort een inclusieve werkomgeving voor medewerkers. Diversiteit in de opleidingsteams zorgt voor verschillende perspectieven.
Durf van mening te veranderen
Kramer, winnaar managementboek van het jaar 2016 ‘Corporate Tribe’, benadrukte tijdens de masterclass dat er naast leiderschap ook de wijsheid is van de minderheid. Want, vertelde zij, zonder een afwijkende stem is er geen innovatie. “Succes zal altijd een wisselwerking zijn tussen leiders, de groep, de dominante en de niet dominante zienswijze. Er komt geen verandering als je te veel dezelfde denkenden hebt. Je hebt mensen, vuur (passie) en interactie nodig voor cultuurvorming en cultuurverandering. Vraag jezelf eens af: heb ik wel genoeg kampvuurgesprekken? Zo kun je met elkaar een beeld vormen over verandering. ”
Kramer geeft de leidinggevenden tenslotte nog een eenvoudige, maar ook gewaagde tip mee: “Doorbreek regelmatig patronen en routines. Nodig andersdenkenden uit voor een kampvuurgesprek, vraag actief naar andere ideeën en leer je eigen impliciete vooroordelen kennen. Maar vooral: durf geraakt te worden en van mening te veranderen. Pas dan kan je een inclusieve organisatie zijn. I dare you.”
Tekst gaat onder de foto verder.
Eye opener
Manager Bert Ardesch bij het Instituut voor Gezondheidszorg vond de masterclass een eye opener. “Het gaat niet enkel over culturele diversiteit. Hoe inclusief ben ik, zijn wij als team? Aan de hand van de gegeven stellingen kon ik dat toetsen en dat is minder dan je denkt. Met name als het gaat om het aanmoedigen van en juist opzoeken van andere invalshoeken en ideeën. Hier ga ik enthousiaster op acteren en reageren. Dus ja, ik voel mij zeker uitgedaagd.”
De Hogeschool Rotterdam is medeondertekenaar van het Charter Diversiteit en is aangesloten bij het Rotterdams platform 010inclusief. De hogeschool spreekt daarmee de intentie uit om de diversiteit in haar personeelsbestand te vergroten, de professionalisering op het gebied van inclusiviteit in het onderwijs te bevorderen en zich in te zetten om arbeidsmarktdiscriminatie te bestrijden. |