Het lectoraat van Patricia Vuijk doet bij het project FLOW onderzoek om de transitie naar de middelbare school te verbeteren voor kinderen die sociaal en communicatief minder sterk zijn en moeite hebben met flexibiliteit. Voor het ontwikkelen van de serious game is de samenwerking aangegaan met YipYip.
De game
In de game is de speler een geheim agent bij de Afdeling Legale en Illegale Buitenaardse Indringers. Hij of zij moet aliens (mede-scholieren en docenten van de middelbare school) zien te ontmaskeren door het doen van opdrachten. Deze opdrachten bereiden het kind beter voor op de overgang naar de middelbare school, op een manier die voor hen geschikt is.
In juni 2016 heeft een aantal kinderen de demoversie al getest, de eerste reacties waren positief. Ze gaven aan dat het spel een realistische weergave is van het echte middelbare schoolleven, waarin voldoende rekening wordt gehouden met situaties die zij als lastig ervaren zoals spieken, te laat komen, samenwerken en gesprekken met onbekenden.
Professionaliseringsmodule
Naast de game wordt er gewerkt aan een professionaliseringsmodule voor leraren. Daarnaast komt er een professionaliseringsmodule waarmee onderwijsconsultenten worden getraind om jeugdigen met autismeproblematiek en hun leraren te ondersteunen bij het werken met de game voorafgaand, tijdens en na afloop van de transitie naar het voortgezet (speciaal) onderwijs.