Intentieverklaring voor samenwerking met Portugese hogescholen ondertekend

11 juli 2017

Vanochtend was Manuel Heitor, de Portugese minister van Wetenschap, Technologie en Hoger Onderwijs, met een gezelschap van Portugese vertegenwoordigers uit politiek en onderwijs bij de hogeschool. Met Collegevoorzitter Ron Bormans en in aanwezigheid van vertegenwoordigers van de instituten, kenniscentra en centres of expertise tekende hij een intentieverklaring voor samenwerking.

De Portugese regering heeft geld gereserveerd voor samenwerking met andere Europese hogescholen. In februari jl. bracht een delegatie van 15 Portugese scholen een bezoek aan Nederland om te onderzoeken welke samenwerkingen voor hen het meest relevant zouden zijn. Na dit bezoek heeft minister Heitor zijn voorkeur voor samenwerking met twee hogescholen uitgesproken: NHL-Stenden Leeuwarden en Hogeschool Rotterdam. De interesse werd gewekt door de manier waarop HR omgaat met praktijkgericht onderzoek maar ook vanwege de extra inspanningen van onze hogeschool voor de succesvolle aansluiting op het hbo-onderwijs van mbo-studenten.

Nieuwe kansen praktijkgericht onderzoek

Vandaag ondertekende Heitor met Hogeschool Rotterdam een intentieverklaring namens de Portugese Stichting voor Wetenschap en Technologie. De hogeschool gaat samenwerken met verschillende Portugese hogescholen op het gebied van onderzoek en ontwikkeling op de thema’s arts & design, maritiem en haveninnovatie. Innovatie in de regio, nieuwe kansen ontwikkelen voor het mkb en via start-ups is het voornaamste aandachtspunt in de samenwerking.

Op de foto in de header:  Maria Rosa Batoréu, ambassadeur van Portugal te Den Haag, Manuel Heitor, de Portugese minister van Hoger Onderwijs, Wetenschap en Technologie, Collegevoorzitter Ron Bormans en Pedro  Dominguinhos, namens FCT en de universiteit van Setúbal.
Foto's: Erno Wientjens