Hogeschool Rotterdam vraagt met essay ‘Kwaliteit in de klas’ aandacht voor studiesucces

Onderdeel van een jubileumreeks

17 juni 2015

Uit recent onderzoek van Hogeschool Rotterdam blijkt dat het studiesucces van de hogeschool in de afgelopen jaren is gedaald. Vooral studenten met een mbo-achtergrond verlaten de hogeschool steeds vaker zonder diploma.

Met het essay 'Kwaliteit in de klas' geeft de hogeschool een duiding aan dit vraagstuk.

In het essay staat de hogeschool stil bij de oorsprong van het hoger beroepsonderwijs. Deze is tweeledig; het hbo voorziet de maatschappij al jarenlang van gekwalificeerd personeel en heeft door de jaren heen een bijdrage geleverd aan de emancipatie van verschillende groepen in de Nederlandse samenleving. Deze functie is nog steeds actueel. Het hbo is steeds toegankelijker geworden, maar door de focus op kwalificatie valt vooral een groot gedeelte van de studenten met een mbo-achtergrond snel weer uit. De hogeschool wil samen met partners oplossingen vinden voor dit vraagstuk.

Het essay is onderdeel van een jubileumreeks van de Vereniging Hogescholen, dat wordt uitgebracht in het kader van haar 40-jarig bestaan.

Naar aanleiding van dit essay heeft collegevoorzitter Ron Bormans op woensdag 17 juni een interview gegeven aan BNR Nieuwsradio.