Hogeschool Rotterdam Bachelor Award voor 'couveusestoplicht'

01 september 2016

Negen studenten Elektrotechniek en drie studenten Industrieel Product Ontwerpen hebben de Hogeschool Rotterdam Bachelor Award gewonnen voor hun project couveusestoplicht. De winnaars mochten tijdens de jaaropening van de hogeschool een cheque ter waarde van 3.000 euro in ontvangst nemen. De hogeschool kent elk jaar prijzen toe aan studenten die een bijzondere prestatie hebben geleverd.

Drie projecten van veelbelovende studenten waren genomineerd voor de prijs. De aanwezigen bij de jaaropening mochten tijdens de jaaropening op 31 augustus live stemmen op hun favoriete project. Het project couveusestoplicht kreeg uiteindelijk de meeste stemmen van het publiek.

Het winnende team, met rechtsboven Coert Beerman van de Raad van Toezicht die de prijs uitreikte

Schone handen aan de couveuse

Kinderen die te vroeg worden geboren hebben een groot risico op een bloedbaaninfectie. Zulke infecties kunnen leiden tot ernstige complicaties. Een goede handhygiëne verlaagt het infectierisico met zo’n 40 procent, maar is niet altijd vanzelfsprekend. Negen studenten Elektrotechniek en drie studenten Industrieel Product Ontwerpen sloegen de handen ineen voor deze opdracht van Kenniscentrum Zorginnovatie. Zij ontwikkelden een handdesinfectie-feedback-systeem voor een couveuse, dat vergelijkbaar is met een ‘stoplicht’ dat op groen springt zodra de handen op juiste wijze zijn gedesinfecteerd. Voor dit project mochten de studenten de eerste prijs ter waarde van 3.000 euro in ontvangst nemen.

Extra ondersteuning bij palliatieve zorg

Het bieden van palliatieve zorg heeft grote impact op studenten en jong gediplomeerden in de zorg. Zo blijkt dat zij onvoldoende ondersteuning krijgen om adequaat de gewenste zorg aan patiënten te verlenen. Dat is één van de conclusies uit het onderzoek dat Alexa Boonstra - student Verpleegkunde - onderzocht. De onderzoeksuitkomsten zijn erg belangrijk voor het onderwijs van Hogeschool Rotterdam. Het legt hiaten bloot die studenten, de toekomstige beroepsbeoefenaars, ervaren. Alexa pakte de tweede prijs ter waarde van 1.500 euro voor haar baanbrekende onderzoek.

Duurzaam afvoeren van afgedankte offshore platforms

Justin Rietveld studeerde Maritieme Techniek en ontwikkelde in co-creatie met Damen Shipyards Gorinchem een duurzaam en innovatief schip als antwoord op de groeiende behoefte in de offshore industrie om afgedankte offshore platforms snel, duurzaam en op een kostenefficiënte manier te verwijderen. Zijn project was goed voor de derde prijs ter waarde van 1.000 euro.

Overtref Jezelf Beurs

Naast de Bachelor Award reikte Hogeschool Rotterdam bij de jaaropening de ‘Overtref Jezelf Beurs’ uit aan student Bas Klein. Voor deze beurs ter waarde van 5.000 euro komen studenten met bijzondere toekomstplannen in aanmerking. De Overtref Jezelf Beurs financiert een project waarmee zij zich verder kunnen ontwikkelen. Bas studeert aan de Lerarenopleiding Maatschappijleer van het Instituut voor Lerarenopleidingen.

Hij wil leerlingen vroegtijdig vertrouwd maken met ‘programmeren’ op de basisschool al, omdat nu in elk huishouden minstens tien geprogrammeerde ‘devices’ te vinden zijn. Van computer, laptop en tablet tot telefoon naar een slimme thermostaat, spelletjesconsole of intelligent koffiezetapparaat. Bas wil de beurs gebruiken om jonge leerlingen kennis te laten maken met zulke programmeerbare gebruiksvoorwerpen. Hij heeft daarvoor een eigen stichting, waar volgens Bas 'elke cent' van de beurs naartoe zal gaan.