Menu
    English

    Hogescholen ontwikkelen en verbinden kennis in lectorenplatform over eigen regie en zelfmanagement

    Bekijk het e-magazine van het Landelijk Lectorenplatform Zelfmanagement met projectvoorbeelden uit het hele land

    20 oktober 2022

    Zelfmanagement en eigen regie (of ‘samenmanagement’) worden steeds belangrijker in het omgaan met gezondheid-, zorg- en welzijnsvraagstukken. Het daadwerkelijk centraal stellen van burgers en anticiperen op talenten van burgers, en vanuit dat startpunt ondersteunen van zelfmanagement, vergt andere vaardigheden van (toekomstige) professionals. Dat is een nog grotere uitdaging bij kwetsbare groepen. Voor zorgverleners is het effectief ondersteunen van zelfmanagement niet altijd vanzelfsprekend. Daarom werken lectoren en onderzoekers van verschillende hogescholen binnen het Landelijk Lectorenplatform Zelfmanagement nauw samen om kennis hierover te ontwikkelen en te bundelen.

    Het platform versterkt met gezamenlijk praktijkgericht onderzoek het zelfmanagement en de eigen regie van burgers. Ook draagt het platform bij aan het beter toerusten van huidige en toekomstige (zorg)professionals. Bekijk de vele mooie projectvoorbeelden in het e-magazine!

    Wat is het Platform Zelfmanagement

    Hoe verbeter je eigen regie en zelfmanagement van burgers? Hoe ontwikkel je nieuwe innovaties op het gebied van zelfmanagement? Hoe maak je gebruik van technische innovaties bij zelfmanagementondersteuning? En hoe zorg je dat professionals zelf niet uitvallen? Een netwerk van onderzoekers en lectoren van verschillende hogescholen in Nederland is met deze en andere vragen aan de slag gegaan. Met elkaar initiëren zij binnen het lectorenplatform onderzoeksprojecten op het gebied van eigen regie en zelfmanagement. Het platform heeft een stevige infrastructuur, met webinars, nieuwsflitsen, structurele samenwerking met de twee andere platforms binnen het thema ‘Gezondheid en Welzijn’, bijeenkomsten met veel kennisuitwisseling en continu gezamenlijk onderzoek, ook in samenwerking met studenten.

    Door met lectoren en onderzoekers vanuit verschillende hogescholen en domeinen – samen met burgers, de praktijk en het onderwijs – aan praktijkgericht onderzoek te werken, wordt optimaal gebruik gemaakt van de expertise en het netwerk van deze lectoren en onderzoekers en wordt de samenwerking tussen hen bevorderd.