Greening Corridors, de weg naar duurzaam goederentransport

SPRONG-subsidie voor gezamenlijk onderzoek hogescholen

09 november 2021

Vijf hogescholen, met Hogeschool Rotterdam als leider van het consortium, gaan de komende vier jaar samen met het Kennisinstituut Instituut Fysieke Veiligheid werken aan de verduurzaming van internationale transportstromen. Het onderzoek kan van start gaan dankzij de toekenning van een SPRONG-subsidie. HR-lector Ron van Duin: "We richten ons op de implementatie van nieuwe concepten en technologieën op het gebied van logistiek, informatietechnologie en energie".

Groenere corridors voor goederenvervoer

Goederenvervoercorridors zijn belangrijk voor de Nederlandse economie. Er wordt geld in verdiend en de corridors verbinden het Nederlandse bedrijfsleven op een efficiënte en betrouwbare manier met klanten en leveranciers in binnen- en buitenland. Een corridor is een vast traject via spoor, binnenvaart of over de weg. Het vaker gebruikmaken van corridors en vervoer minder gefragmenteerd laten plaatsvinden kan bijdragen tot verduurzaming van transport en vermindering van verstopt raken van vervoerskanalen.

Tegelijkertijd vormt verduurzaming van de corridors een steeds grotere uitdaging. De onderzoekgsgroep Greening Corridors onderzoekt de ontwikkeling en het functioneren van duurzame logistieke corridors. Drie thema’s staan daarin centraal: beter benutten van capaciteit van infrastructuur en vervoermiddelen, schone, veilige en autonome modaliteiten en digitalisering van de keten.

Ron van Duin, lector Haven en Stadslogistiek: “Wij zijn ontzettend blij met de honorering van de SPRONG-aanvraag voor ons projectvoorstel Greening Corridors! De samenwerking van vijf hogescholen en het Instituut Fysieke Veiligheid moet leiden tot een grote impuls voor de verbetering van de achterlandverbindingen. Dit doen wij samen met veel bedrijfspartners, kennisorganisaties en universiteiten, waarbij wij ons juist richten op de implementatie van nieuwe concepten en technologieën op het gebied van logistiek, informatietechnologie en energie. Dit past perfect binnen het thema Smart Logistics & Maritime Innovation van HRTech.”

“Het mooie van de SPRONG-aanvraag was direct de teamspirit en het commitment van alle docenten en betrokkenen om aan dit onderwerp mee te werken. In de aanvraagtijd hebben we niet stilgezeten en hebben we al meerdere projectaanvragen ingediend, zoals een Perspectief-aanvraag met TU Eindhoven op het gebied van onderhoud, een NWA-aanvraag op het gebied van transportplatformen met TU Delft/TU Tilburg, een NWA-aanvraag op het gebied van Floating Ports met Erasmus Universiteit Rotterdam en een SIA RAAK-aanvraag met de HAN/TU Twente op het gebied van autonoom vervoer. We merken nu al dat Greening Corridors ons echt een boost geeft en dat we beter gezien worden als echte praktijkonderzoekers. Dat belooft veel voor de toekomst!”, vervolgt van Duin.

SPRONG-subsidie voor Greening Corridors

De onderzoeksgroep Greening Corridors is gehonoreerd als SPRONG-groep. Met SPRONG stimuleert Regieorgaan SIA de samenwerking tussen onderzoekers van verschillende hogescholen en Kennisinstituut voor Fysieke Veiligheid (IFV). Greening Corridors krijgt € 1 miljoen voor de eerste vier jaar van het traject. Als uit de tussentijdse evaluatie blijkt dat de groep goed op weg is om een krachtige onderzoeksgroep te worden, volgt nog eens € 1 miljoen voor weer vier jaar. Met SPRONG doet Regieorgaan SIA een grote investering in de onderzoeksinfrastructuur van het praktijkgericht onderzoek van hogescholen.

Partners in dit project

Greening Corridors bestaat uit onderzoekers van Hogeschool Rotterdam, HZ University of Applied Sciences, HAN University of Applied Sciences, Hogeschool van Amsterdam, Fontys Hogeschool Techniek en Logistiek en Instituut Fysieke Veiligheid. Met nog enkele andere hogescholen en partners werken deze hogescholen samen in het Centre of Expertise KennisDC Logistiek. Hogeschool Rotterdam neemt in deze samenwerking het voortouw als penvoerder in de onderzoeksgroep Greening Corridors. Binnen deze samenwerking gaan de partners intensiever werken aan de versterking van onder andere de methodologie van praktijkgericht onderzoek in de logistiek. Daarnaast is het doorontwikkelen van living labs en learning communities naar duurzame samenwerkingsverbanden - waarin docent-onderzoekers, studenten en medewerkers van bedrijven gezamenlijk onderzoeken, innoveren, implementeren en leren - een belangrijk doel.