Ergotherapie-student Lara en student Industrieel Product Ontwerpen Hilline presenteerde het concept voor een looproute-app dat diabetespatiënten de gezonde weg door de supermarkt toont. Dit gebeurt door middel van nudging, het onbewust prikkelen van mensen om hen te helpen hun doelen te bereiken. Zo wordt een omgeving gecreëerd waarin het makkelijker wordt de, in dit geval, gezonde keuze te maken.
De app
De app nudged je met een animatiehuisdiertje om gezonde producten voor je boodschappenlijst te kiezen. Het beestje geeft aan trek te hebben in gezond voedsel of gaat zichtbaar achteruit als er minder gezond voedsel wordt aangevinkt. Vervolgens adviseert de app bij het samenstellen van het boodschappenlijstje ook gezonde gerechten en hun ingrediënten. Tijdens het boodschappen doen toont de app de locatie waar de gezochte boodschappen staan, waarbij paden met ongezonde producten die tot impulsaankopen kunnen leiden, worden gemeden.
Het idee voor de app ontstond begin 2016 en kwam van een groepje honoursstudenten van Instituut voor de Gezondheidszorg (IvG) en Instituut voor Sociale Opleidingen (ISO). Een van de vaders van deze studenten lijdt zelf aan diabetes en vertelde dat het hem nooit lukt het looppad met chips te vermijden. Lara en Hilline presenteerden hun concept bij ZonMw, een financieringsorganisatie van innovatie en onderzoek in de gezondheidszorg. Dit leidde ertoe dat er een ingang is gecreëerd bij Ahold, iets dat Lara en Hilline zelf al hadden geprobeerd maar wat tot dan toe nog niets had opgeleverd.
Landelijke aandacht
Er zijn momenteel al calorie-apps die gebruikt worden door zeer bewuste consumenten. Daarnaast kwam minister Schippers in oktober met het nieuws een app te introduceren die aangeeft welke producten in de schappen voor iemand het gezondst zijn. Het Voedingscentrum verwacht dat deze app in januari 2017 een feit is. Samen met lectoren Linda Wauben en Connie Dekker van Kenniscentrum Zorginnovatie wordt gekeken hoe het concept van de HR-studenten aansluit op deze ontwikkelingen.
Inmiddels wordt er met Instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie (CMI) gesproken over een vervolgopdracht. Binnen het economisch domein van Hogeschool Rotterdam wordt aansluiting gezocht met docenten die samen met hun studenten het marktpotentieel voor deze app willen onderzoeken.