Ergotherapiestudenten pakken 1e en 3e plaats bij landelijke afstudeerprijs

Bjorna Gras wint 1e prijs met haar scriptie over 'Participatie van ouders in de kinder- en jeugdrevalidatie'

08 december 2017

De 'HBO Afstudeerprijs 2017' van Ergotherapie Nederland is gewonnen door Bjorna Gras van Hogeschool Rotterdam met haar afstudeerscriptie over 'Participatie van ouders in de kinder- en jeugdrevalidatie'.

Bjorna schreef haar afstudeeronderzoek over het optimaliseren van de ouderparticipatie binnen de kinder- en jeugdrevalidatie. De aanleiding voor dit onderzoek was dat ergotherapeuten het idee hadden dat ze te weinig contact hadden met ouders. Bjorna deed haar onderzoek bij Revant Reigerbos te Goes. De kinderen en jongeren die bij deze instelling revalideren zitten op de naastgelegen mytylschool. Veel van hen worden met de taxi van en naar school gebracht, waardoor het revalidatiecentrum minder contact heeft met ouders.

Menukaart

In haar onderzoek gebruikte zij naast literatuur een zeer uitgebreid praktijkonderzoek. Het praktijkonderzoek bestond uit een enquête onder ouders. Daarnaast heeft ze ook nog een vragenlijst uitgezet onder het multidisciplinaire team van Reigerbos. Ze heeft al deze data geanalyseerd en tegenover elkaar gezet, wat resulteerde in een ‘menukaart’. Op deze menukaart kunnen ouders aangeven op welke manier en in welke frequentie zij het liefste contact willen met Reigerbos.

Als  redenen voor het winnen van deze prijs noemde de jury  de hoeveelheid data die ze in haar praktijkonderzoek heeft verzameld en het feit dat ze dit in haar eentje heeft gedaan. Daarnaast waardeerde de jury het dat ze daarnaast ook nog een product (de menukaart) heeft ontworpen waar de praktijk direct mee aan de slag kan.

Twee keer in de top 3

Er zijn in totaal 14 afstudeerprojecten door de vier hogescholen waar je ergotherapie kunt studeren en private opleiders zoals NCOI en Pro-Education ingestuurd. Alle inzendingen zijn beoordeeld door een gepromoveerd ergotherapeut, een praktiserend ergotherapeut en een beleidsmedewerker van Ergotherapie Nederland. In de top 3 viel nog een alumnus van de opleiding Ergotherapie van de hogeschool in de prijzen. Suzanne van der Vorm werd derde met haar afstudeerscriptie over ‘Het belang van behoud van activiteiten, gewoonten en voorkeuren van ouderen met Dementie’.