Concordia University uit Montreal glorieuze winnaar Rotterdam International Case Competition

20 november 2017

Na een intensieve week van lange dagen en korte nachten was vrijdagavond de feestelijke uitreiking van de awards van de eerste Rotterdam International Case Competition. In de sfeervolle ambiance van de balzaal op het ss Rotterdam mochten Collegelid Angelien Sanderman en Leen Wendels (European Logistics Manager van chemieconcern Huntsman) afgelopen vrijdagavond het goud uitreiken aan het team van de Concordia University uit Montreal.

Ontlading

De uitreiking voelde als een ontlading voor iedereen die zich de afgelopen week had ingezet met ongekende toewijding en bevlogenheid. Dat gold niet alleen voor de deelnemende teams maar zeker ook voor de organisatie. Eindverantwoordelijke Hans van Oudheusden: “Er komt zoveel bij kijken om dit goed te organiseren. Communicatie, logistiek, ICT et cetera. Het enthousiasme van het hele organisatieteam was enorm. Naarmate dit project vorderde namen de toewijding en bezieling alleen maar toe.”

Unieke Rotterdamse casussen

De organisatoren van Hogeschool Rotterdam wilden graag goed voor de dag komen met goede, Rotterdamse casuïstiek. Casewriter en HR-docent Arnold Bohl: “We wilden goede, niet te eenvoudige casuïstiek, échte actuele vraagstukken. Daarvoor hebben we veel research gedaan. Uiteindelijk kwamen BAM, de Bibliotheek Rotterdam, Avecatorce en Huntsman met complexe uitdagingen op diverse terreinen. Denk bijvoorbeeld aan kostenbesparing in combinatie met CO2-reductie. In totaal zijn we hier zo’n 15 maanden mee bezig geweest.”

Keynotespreker Miranda Aleman van Huntsman complimenteerde bij de opening van het diner de complexiteit van de casussen en hoe goed de deelnemers hierop hadden ingespeeld: “De huidige generatie is opgegroeid met de computer en internet en weet daar het beste uit te halen door de toenemende diversiteit aan achtergronden met elkaar te verbinden. Waar oudere generaties veel kennis voor zichzelf hielden, willen zij kennis delen. Kennis is kracht!”

Speech Ron Bormans

Pluim

Ron Bormans was als trotse Collegevoorzitter zeer te spreken over de eerste RICC. “Hans kwam drie jaar terug met een idee. Nu komen er wel meer mensen met een idee… Maar dit, dit was echt hét idee. Waarom? Het was niet alleen een concept, het blijkt een rolmodel voor later.” Iedereen verdient volgens hem een pluim. “De coaches waren geweldig, de jury gaf prima feedback en de bedrijven hadden hele goede cases! Hans is bovendien een van de beste organisatoren én een van de aardigste mensen.”

And the winner is…

Dan is het tijd voor de awarduitreiking. Van de zestien deelnemende teams zijn twee Canadese teams overgebleven en de teams van Thailand en Ierland. Het team van Hogeschool Rotterdam is in de voorrondes uitgeschakeld. Als eerste worden de bijzondere vermeldingen uitgereikt. Het team van de Deense International Business Academy uit Kolding mag naar voren komen als Most Spirited Team. Hanna van Velzen van de Erasmus Universiteit (Rotterdam School of Management) en Dachpadung Wong van de Thaise Thammasat University vielen op als Best Presenter.

Het meest inspirerende team

Om 22.00 uur is het eindelijk de beurt aan Angelien en juryvoorzitter Jan Oostdijk om het verlossende woord te spreken. De vierde plaats is voor de Canadezen van Bishop’s University, de bronzen plak gaat naar het Thaise team Thammasat voor hun ‘perfecte samenwerking en presentatie’. Daarbij mag vermeld worden dat het zeer moeilijk was om te kiezen wie 2, 3 en 4 moesten worden. Ook bleek de strijd om plaats 1 en 2 niet bij voorbaat beslist. ”Beide teams vertegenwoordigden iedere stakeholder uitstekend.” Er kon er echter maar één winnen en dat was Concordia University uit Montreal, die de prijs uit handen van Angelien en Leen Wendels overhandigd kreeg.

Het winnende team

"Dit is waarvoor je het onderwijs ingaat"

Hans van Oudheusden, Organisator RICC

Hans is blij en kijkt met gepaste trots terug op de week die begon op zondag 12 november. “Dag 1 en 3 zijn het moeilijkst in zo’n week. Dag 1 omdat het nieuw is, dag 3 omdat het dan double case day is. Het is net een militaire operatie waarbij het voorwerk het allerbelangrijkst is.” Speciale aandacht schenkt hij aan mede-initiator Gerard van der Star die er helaas door omstandigheden niet bij kon zijn. “Zonder Gerard was dit nooit gelukt. Hij is het creatieve brein, ik ben meer organisatorisch. Het is heel intens geweest. We willen het best nog eens doen, maar dan moeten er meer mensen voor vrijgemaakt worden.”

Het team van Hogeschool Rotterdam

Of een team van Hogeschool Rotterdam zou kunnen winnen? “Jazeker, maar dan moet er wel iets veranderen. Je hebt een multidisciplinair team nodig. Er zijn nu zoveel verschillende studierichtingen die naast elkaar in plaats van samen met elkaar opereren, waardoor het moeilijk is om een team samen te stellen. Met goede studenten in de juiste setting moeten ook wij kunnen winnen. De ‘kweek’ moet dan ook eerder starten. Ons team heeft het deze week echt heel goed gedaan. Petje af! Je strijdt wel tegen het neusje van de zalm van universiteiten uit heel de wereld.” De deelnemende bedrijven hebben al positieve feedback gegeven op de RICC. “Iemand van BAM zei net nog dat ze graag willen helpen met het trainen van teams. Ze zijn echt heel betrokken. Dit is waarvoor je het onderwijs ingaat.”