Sekszorg. Het taboe op tafel

Sander Hilberink in gesprek over de seksualiteit van mensen met beperkingen en de rol van sekszorg

21 mei 2021

Er zijn in Nederland ongeveer 1,2 miljoen mensen met een fysieke en/of verstandelijke beperking. En een deel daarvan heeft geen of weinig toegang tot seks of intimiteit. Er zijn zorgondernemingen en stichtingen die sekszorg leveren. Sander Hilberink, lector ondersteuningsbehoeften, ging tijdens een liveshow in gesprek over het taboe.

Het is belangrijk om het taboe op dit onderwerp te doorbreken en het bespreekbaar te maken.

Hilberink Lector Ondersteuningsbehoeften: Levenslang & Levensbreed

Sekszorg
Er zijn zorgondernemingen en stichtigen die seksverzorgenden en sociaal sekswerkers leveren. Zij selecteren hun medewerkers heel zorgvuldig. Zij maken het voor mensen met een beperking bij wie de mogelijkheid tot intimiteit of seks niet vanzelfsprekend is, mogelijk om eigen seksuele belevingen te hebben.

De film Ada
Fabuch Social Cinema maakte de film Ada. Ada zorgt, maar dan met seks. Haar werk bestaat uit fysieke liefde en omgaan met beperkingen. Het gaat eigenlijk altijd wel goed, maar vandaag is het allemaal iets wankeler van evenwicht.

Talkshow met o.a. Sander Hilberink, lector Ondersteuningsbehoeften
Na elke filmvertoning was een gratis livestream met talkshow te zien. Hierbij bespraken verschillende tafelgasten de thematiek steeds vanuit een andere invalshoek. Sander Hilberink, lector Ondersteuningsbehoeften: Levenslang & Levensbreed, schoof vrijdag 28 mei aan bij 'Seks & Educatie'. Hij ging met diverse betrokkenen en ervaringsdeskundigen hierover in gesprek. Welke plek heeft seksualiteit van mensen met een beperking en de nodige zorg daaromtrent, in het huidige aanbod binnen het zorgonderwijs? Of welke zou die kunnen krijgen?

"Het beleven van intimiteit en seksualiteit is belangrijk voor wie wij allen zijn," zo schetst Hilberink. "Voor mensen bij wie het lichaam anders werkt of beweegt is de waarde van seks en intimiteit niet anders, maar de mogelijkheid om dit te kunnen beleven is dat wel. Om de beleving van seks en intimiteit toegankelijker te maken, is het noodzaak seksualiteit van mensen met een beperking te normaliseren, te ontdoen van gêne, stigma, onwetendheid en lollig bedoelde achterklap."

Sekszorg zou bij de zorg en sociale opleidingen meer onder de aandacht moeten komen. Zodat er kennis is over het bestaan van deze zorg. Met ook ervaringen van cliënten en seksverzorgden. Hiermee wordt het onderwerp laagdrempeliger.

Hilberink

Het is ook belangrijk voor studenten dat zij zich realiseren dat seksualiteit een normaal onderwerp is en dat het bespreekbaar moet zijn binnen hun werk en opleiding .

Hilberink