Alliantie Kinderarmoede: in 2030 geen kinderarmoede meer

02 april 2019

Maar liefst 378.000 Nederlandse kinderen en jongeren hebben geen geld voor essentiële zaken als eten en schoolspullen. Kinderarmoede lijdt tot stress, gezondheidsproblemen en sociale uitsluiting. Om dit tegen te gaan is de Alliantie Kinderarmoede gelanceerd. Honderd partners, waaronder Hogeschool Rotterdam, hebben een convenant ondertekend waarmee ze beloven een bijdrage te leveren aan het bestrijden van kinderarmoede. Doel: in 2030 geen kinderarmoede meer.

Tijdens de aftrap van de alliantie nam prinses Laurentien de publicatie ‘Samen tegen kinderarmoede’ in ontvangst en ging ze in gesprek met kinderen en ervaringsdeskundigen. “Een op de negen kinderen groeit op in armoede, maar het is vaak een onzichtbaar probleem”, aldus de prinses. “Ik kreeg van kinderen te horen dat ze vaak denken dat ze de enige zijn die onder kinderarmoede lijdt en er daarom niet over durven te praten. Daarom is het belangrijk dat het zichtbaar wordt in de samenleving.”

Bouwstenen

Namens Kenniscentrum Talentontwikkeling van Hogeschool Rotterdam ontwikkelt lector Mariëtte Lusse met gemeenten, scholen, ouders en leerlingen een nieuwe werkwijze voor scholen om op een goede manier om te gaan met gezinnen die in armoede verkeren. Het zijn bouwstenen voor scholen, schoolbesturen, lerarenopleidingen en sociale opleidingen om beter te kunnen signaleren en steunen.

De Alliantie Kinderarmoede is ontstaan vanuit de samenwerking tussen Alles is Gezondheid, Missing Chapter Foundation en het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ). In deze alliantie worden samenwerkingen opgezet tussen verschillende organisaties om creatieve oplossingen te bedenken voor de aanpak van kinderarmoede. Iedere organisatie levert een concrete bijdrage om de effecten van kinderarmoede terug te brengen naar nul. Klik hier voor meer informatie.

De foto van prinses Laurentien is gemaakt door Timo Blanksma.