Afstuderen bij StudieNet: "Ik wil iets waardevols voor studenten achterlaten"

30 januari 2023

Drie studenten van de opleiding Communication and Multimedia Design studeren af bij StudieNet, het programma van de hogeschool dat de online dienstverlening wil verbeteren, zodat studenten plezieriger en succesvoller kunnen studeren. De afstudeerders vertellen hoe ze hieraan willen bijdragen.

Vanity Lam

“Binnen mijn familie ben ik de eerste die een hbo-opleiding volgt; dat noemen we een eerste generatiestudent. Over deze doelgroep gaat mijn afstudeeronderzoek. Thuis kunnen zij vaak niet om advies of hulp vragen aan hun ouders, omdat zij niet weten hoe het is om op het hbo te zitten. Mede daardoor zijn ze vaak terughoudend op school, hebben ze weinig zelfvertrouwen en voelen ze zich niet hbo-waardig. Daarom onderzoek ik de mogelijkheid om een communitycenter op te richten, waar eerste generatiestudenten met elkaar in contact kunnen komen. Dankzij zo’n ontmoetingsplek weten ze dat ze er niet alleen voor staan en kunnen ze elkaar steunen en een zetje geven om door te gaan met hun studie.”

Kalle van Lent

“Bij mijn afstudeeropdracht draait het om de emoties van studenten. Welke emoties hebben ze tijdens hun studie en hoe worden die veroorzaakt? Een van die emoties is uiteraard stress. Studenten die last hebben van stress vinden het lastig om aan de slag te gaan met een opdracht of om te gaan leren. Daarom hoop ik een tool te ontwikkelen, die helpt om stress te verlagen of weg te nemen. Bijvoorbeeld een planningstool die geïntegreerd kan worden in MijnHR, waarmee studenten hun studie beter kunnen plannen, zodat ze minder stress ervaren. Tijdens mijn onderzoek kwam ik er overigens achter dat 40 procent van de studenten stress juist ervaart als iets positiefs. Zij zien het als extra motivatie om juist wel keihard aan de slag te gaan. Maar ik wil dus iets nalaten voor de groep studenten die het wel nodig heeft om beter te kunnen studeren.”

Lakiesha Kromoinangoen

“Ik vind het heel erg belangrijk dat studenten hun mening kunnen en mogen geven over het onderwijs dat zij krijgen, zodat het onderwijs alleen maar beter kan worden. Een studie moet een samenwerking zijn tussen docent en student in plaats van dat een docent alleen maar lesgeeft en een student alleen maar luistert naar wat er wordt verteld. Dus als een student klachten heeft, moet daar iets mee gedaan worden. Binnen de hogeschool kan dat bij het ‘bureau klachten en geschillen’, maar daar gaat een heel voortraject aan vooraf. En dat voortraject verloopt soms niet soepel. Ik onderzoek waar de pijnpunten liggen en hoop op basis daarvan iets te ontwikkelen, waarmee de aansluiting tussen studenten en docenten beter wordt.”