Actieplan racisme, wat is er nog meer gerealiseerd?

deel 2

08 december 2021

Hoe staat het actieplan racisme ervoor? Op 22 juni 2021 lanceerde de hogeschool het actieplan en stelde in haar aanpak van racisme en discriminatie een gezamenlijke verantwoordelijkheid en coalitievorming centraal.

Het actieplan omvat als leidraad acht hoofdthema’s. Een aantal van deze thema’s is inmiddels al gerealiseerd of geactiveerd. Dit is het tweede deel van de stand van zaken een half jaar later. Lees hier deel 1.

Een van de thema’s in het actieplan is de lijst met concrete acties voor het open, maar niet-vrijblijvende gesprek. De actiepunten die onder dit thema vallen zijn het oprichten van een online platform, het organiseren van evenementen, community-vorming en samenwerken met bestaande platforms. Heleen Elferink, instituutsdirecteur voor Communicatie, Media en Informatietechnologie (CMI) en CMI-alumna Sami Martins Ribeiro zijn medeverantwoordelijk voor dit belangrijke thema.

Platform INCLUDED

“Ik ben aanjager en vooral supporter van de dialoog over racisme en discriminatie bij de hogeschool”, vertelt Elferink. “Na eerst te hebben deelgenomen aan de gesprekstafels zijn we na de lancering van het actieplan in het najaar begonnen met de fundering van het online platform. Om te beginnen hebben we een redactiestatuut en een redactieteam opgesteld en hebben we gesprekken gevoerd met het College van Bestuur over de positie van het platform binnen de hogeschool.”

Elferink geeft aan dat het platform primair voor en door studenten wordt opgericht. “Het allerbelangrijkste is dat we gesprekken met elkaar voeren en studenten een stem geven, zodat we elkaar beter begrijpen. Daarmee zijn racisme en discriminatie niet opgelost, maar het levert veel op wanneer we de waarde van het gesprek veel meer gaan benutten.”

Heleen Elferink, regisseur actieplan en instituutsdirecteur Communicatie, Media en Informatietechnologie

Vanuit haar afstudeerscriptie 'INCLUDED', een onderzoek naar de ervaren inclusie onder de studenten en de rol van docenten hierin, is CMI-alumna Sami Martins Ribeiro onderdeel geworden van het actieplan. Zo bedacht ze in haar scriptie een concept met een platform genaamd INCLUDED om bewustwording te creëren over discriminatie, inclusie en racisme onder studenten, docenten en medewerkers van de hogeschool. Dit concept werd in het actieplan opgenomen.

Het platform krijgt nu dankzij Sami handen en voeten. “We hebben de fundering van het huis gebouwd en verwerkt in het redactiestatuut”, zegt ze. “Dit is tot stand gekomen uit heel veel informatie uit mijn afstudeeronderzoek en betrokken studenten en docenten. Het is nu taak om samen met het redactieteam verder te bouwen aan het huis. Ons streven is om uiteindelijk mede dankzij het platform een community te vormen en evenementen te organiseren.”

Sami Martins Ribeiro, Platform INCLUDED

Samenwerkingen binnen de hogeschool

Ook Ivar Janssen, coördinator afdeling Studentenwelzijn, draagt vanuit zijn rol bij aan het actieplan. “Als afdeling Studentenwelzijn hebben wij momenteel een ondersteunende rol in dit thema van het actieplan. We zijn een community met heel veel verschillende studenten en docenten. Waar wij over meedenken is hoe je iets kan opzetten en het interessant kan maken voor iedereen binnen deze community.’’

Zo benoemt Janssen het belang van samenwerkingen van alle groepen binnen de hogeschool. “Als Studentenwelzijn hebben we meegedacht over welke activiteiten we over deze thema’s kunnen organiseren en waar we vanuit onze expertise in kunnen samenwerken.”

“Het mooie is dat er steeds meer collega’s en studenten bezig zijn met dit belangrijke thema. Vanuit alle geledingen, van CvB tot directeuren, van docenten tot vooral studenten. We merken dat het onderwerp steeds meer de aandacht krijgt die het verdient. Daarom zie ik het platform INCLUDED ook als een hele belangrijke bedrage aan bewustwording tot dit onderwerp voor de hele hogeschool.”

Ivar jansen, coördinator afdeling Studentenwelzijn

Ook de studenten van de medezeggenschapsraad (SGMR) waarderen het dat vanuit het studentenperspectief aandacht wordt besteed aan racisme en inclusie. Volgens SGMR-lid Sam van Leeuwen is het vooral taak om de actiepunten structureel op de agenda te zetten. “De rapportages van de gesprektafels die vorig collegejaar hebben plaatsgevonden waren vrij schokkend. Vanaf dat moment hebben wij als commissie een aantal actiepunten opgezet en besproken met het CvB. Het is nu taak om vooral de urgentie van dit onderwerp hoog te houden en aan de slag te gaan. De studenten die zich juist niet gehoord voelen, moeten uiteindelijk worden gezien.”

Sam van Leeuwen, student en lid medezeggenschapsraad (SGMR)

Sluit je aan, denk en praat mee via onze gesprekstafels

De hogeschool organiseert sinds vorig collegejaar de dialoog over racisme. Dit collegejaar vindt weer een aantal gesprekstafels plaats, over elk van de benoemde thema’s met steeds een andere vraag. We nodigen onze studenten en medewerkers uit om zich aan te melden. Afhankelijk van het aantal aanmeldingen worden er meerdere gesprekken gefaciliteerd.

Maar over het actieplan