Aboutaleb: “10.000 euro voor beste idee om coronavirus onder studenten te bestrijden”

18 september 2020

Burgemeester Aboutaleb heeft vrijdagochtend op het stadhuis een goed gesprek gehad met vertegenwoordigers van de Rotterdamse studenten onder wie ook van Hogeschool Rotterdam. Hij uitte zijn zorgen over het oplopende aantal besmettingen in de studentenwereld.

Aboutaleb: “We krijgen het coronavirus er alleen onder als we ons allemaal houden aan de basisregels: anderhalvemeter afstand binnen en buiten, drukte vermijden en veel handen wassen. En blijf thuis en laat je testen als je klachten hebt. Ook nu hebben we de hulp van alle studentenverenigingen nodig om het belang van deze regels weer onder de aandacht te brengen bij studenten. Daarom heb ik vanochtend een oproep aan hun vertegenwoordigers gedaan: help mij, help de stad. Kom met ideeën! De club die met het beste, uitvoerbare idee komt, beloon ik met 10.000 euro.”

Volgende week is er weer contact met de vertegenwoordigers van de Rotterdamse studenten.

Sam van Leeuwen, 4e jaars Pabo en lid van de Centrale Medezeggenschapsraad (cmr), was namens Hogeschool Rotterdam aanwezig en blikt tevreden terug.

Hoe was je ervaring met de burgemeester?
“Het is een leuke ervaring om met de burgemeester te praten. Hij luisterde en toonde oprechte interesse. Het was fijn dat hij ons niet de schuld gaf van het probleem, maar informeerde wat er voor maatregelen kunnen worden genomen zonder dat het onleefbaar wordt. Ook wilde hij weten hoe hij de studenten kan bereiken.”

Hoe denk jij dat studenten te bereiken zijn?
“De burgemeester zei dat de gemeente niet nog strenger wil worden en gaf een voorbeeld dat hij zag dat twee studenten die elkaar op straat tegenkwamen elkaar begroeten met een knuffel. Hij vond dat onbegrijpelijk. Naar mijn idee bereik je de studenten door een combinatie van bewustwording en maatregelen. In het OV draagt iedereen een mondkapje omdat je weet dat er een boete van 95 euro op staat. Dat is een duidelijke maatregel. Bewustwording moet persoonlijker, het moet duidelijk zijn dat het iedereen kan overkomen. Ook ons! Je moet nu ook even voor jezelf bedenken of die borrel waar je naar toe wil nu echt zo belangrijk is.”

Is het binnen de hogeschool goed te doen?
“Ja, op de hogeschool zijn duidelijke looproutes, daar is goed over nagedacht. Dan kun je elkaar makkelijk aanspreken met ‘hé je loopt aan de verkeerde kant’. Dat geldt ook voor de lift. Als er teveel mensen in de lift zijn, moet de laatste eruit. Dat is duidelijk en goed onderling te corrigeren.”

Tekst gaat onder foto verder.
Sam van Leeuwen, 4e jaar Pabo en lid van de cmr: "Ik roep alle studenten op om het niet voor elkaar te verpesten."

Kreeg je nog tips van andere studenten?
“Er was een studentenvereniging aanwezig met een terras waar ze in de open lucht veilig met elkaar kunnen borrelen, zulke plekken kun je wellicht creëren binnen de hogeschool. In grotere studentenhuizen is het een tip om een “leidinggevende/toezichthouder” aan te wijzen die andere bewoners corrigeert. Zelf woon ik een groot studentencomplex met tweepersoonshuishoudens. Op het dakterras worden er wel borrels gehouden, Tot nu toe gaat het goed, in de facebookgroep ben ik nog niemand met corona tegengekomen.”

Zie je het nog zitten?
“Binnen de hogeschool is beslist dat het in ieder geval het hele studiejaar zo blijft doorgaan. Het is beter om één keer slecht nieuws over een lange periode te krijgen, dan telkens om de paar maanden slecht nieuws. Liever nu even volhouden, ook al duurt het even, dan dat de school weer helemaal dicht gaat. Dan zijn we nog verder van huis want wij willen allemaal toch het liefst op school ons onderwijs volgen? Ja, Ik ben bang voor een tweede golf en dat er weer strengere maatregelen nodig zijn. Ik roep alle studenten op om het niet voor elkaar te verpesten.”