Aansluiting vo-ho

Rotterdam loopt voor met kennisuitwisseling

20 september 2019

Een kleine vijftig schoolleiders, directeuren, teamleiders en onderwijsmanagers van verscheidene scholen van het voortgezet en hoger beroepsonderwijs in de regio Rotterdam kwamen donderdag 19 september bijeen om met elkaar in gesprek te gaan in het kader van het samenwerkingsverband ‘ Samen werken aan een betere aansluiting vo-ho’.

Komen tot een gemeenschappelijke visie vo-ho en hoe je daar concreet invulling aan geeft op je eigen school/opleiding waren onderwerp van gesprek. Deze jaarlijkse bijeenkomst vond plaats op de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. De schoolleidersbijeenkomst had een feestelijk tintje, want de samenwerking bestaat inmiddels vijf jaar en de Erasmus Universiteit heeft de intentie om aan te sluiten. Vo-hbo wordt dus vo-ho.

Applaus

De intentieverklaring werd in 2014 ondertekend door maar liefst 54 regionale vo-scholen en de vier Rotterdamse hbo-instellingen waarvan Hogeschool Rotterdam de grootste is. Doel van de samenwerking is om het onderwijs op de havo goed aan te laten sluiten op het hbo en vice versa zodat er minder uitval en meer studiesucces is. In geen enkele andere regio in ons land vindt op zo'n grote schaal uitwisseling van kennis plaats tussen vo en ho. En dat alleen al is een applaus waard.

Samenwerking aan programma's is de oplossing

Vijf jaar geleden werd er besloten om in plaats van met de vinger naar elkaar te wijzen met elkaar in gesprek te gaan en van elkaar te leren. Deze vijfde schoolleidersbijeenkomst was hier een mooi voorbeeld van. De bijeenkomst stond vooral in het teken van het in groepen uitwisselen van kennis en het formuleren van eigen ambities in de aansluiting vo-ho voor de komende jaren. Zoals Dorothee van Kammen van Thomas More Hogeschool mooi verwoordde in haar presentatie, is het samenwerken aan programma's de oplossing.

Carla Spek, programmaleider van het samenwerkingsverband vo-ho, vertelt: "In de afgelopen jaren heeft vooral de ontwikkeling van mooie producten centraal gestaan. De implementatie is op gang gekomen, maar kan beter. Van belang is dat aansluiting vo-ho op diverse niveaus binnen de organisatie gedragen wordt. We zitten nu in een transitiefase. We gaan van project naar programma. We zijn toe aan een visie op aansluiting vo-ho die is opgenomen in het school-, jaar- of werkplan en waar vanuit iedere instelling zijn focus op aansluiting voor de komende 3 jaar kan bepalen."

Nieuwe fase

In het zogeheten Education Station van de Willem de Kooning Academie gingen de deelnemers aan de hand van een placemat aan de slag om hun visie en ambities op aansluiting, hun doelstellingen voor de komende drie jaar en de concretisering van de doelstellingen voor komend jaar in te vullen en met elkaar te bespreken.

Carla Spek: "Vandaag zien we als het begin van een nieuwe fase waarbij we vanuit een gedragen visie keuzes kunnen maken en bepalen welke concrete doelen we willen bereiken."