10 jaar Associate degrees bij Rotterdam Academy

2-jarige, praktische hbo-opleidingen zijn schot in de roos

17 september 2021

Op woensdag 15 september stond Rotterdam Academy samen met haar partners en wethouder Kasmi stil bij haar 10-jarig bestaan.

De RAc pakt uit met haar 10-jarig bestaan en kiest niets minder dan De Kuip als het decor van haar feest. Daar is alle reden voor. 10 jaar geleden werd Rotterdam Academy opgericht als samenwerkingsverband tussen Albeda, Zadkine en Hogeschool Rotterdam. Signalen vanuit het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties dat er behoefte is aan dit soort opleidingen, vormden het startschot. Dat we hiermee een onderwijsvorm zouden lanceren die het hoger onderwijs voor een nieuwe doelgroep bereikbaar zouden maken, was een belangrijke tweede inspiratie.. De tweejarige, praktisch georiënteerde hbo-opleidingen, Associate degrees, bleken een schot in de roos te zijn. In de jaren die volgden groeide het aantal opleidingen en namen de studentaantallen toe. In 10 jaar tijd zijn er 17 opleidingen gestart, waar inmiddels 3500 studenten studeren.

10 jaar Rotterdam Academy
Ron Bormans, voorzitter van het college van bestuur, is zichtbaar trots op wat er bereikt is met de Rotterdam Academy. “In de afgelopen tien jaar heeft Rotterdam Academy niets minder dan geschiedenis geschreven. Het instituut heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de verzelfstandiging van de Associate degrees en ervoor gezorgd dat het Ad-onderwijs een stevige plek heeft in de Nederlandse onderwijskolom.”

Niet alleen is Rotterdam Academy een pionier geweest op het gebied van Ad-onderwijs, maar Rotterdam Academy heeft ook bijgedragen aan de doorstroom van mbo naar hbo aldus Ron Kooren, voorzitter college van bestuur van Albeda. Volgens Kooren heeft de komst van de Ad’s in Rotterdam ervoor gezorgd dat studenten sneller kiezen voor de volgende stap naar het hoger onderwijs, omdat een tweejarige opleiding te overzien is.

Wat belangrijk is geweest in de ontwikkeling van Rotterdam Academy en haar studenten is volgens Bert Reul het blijven geloven in een droom en er hard voor willen werken. Tijdens de bijeenkomst in het Feijenoord stadion zei hij daarover: “Al 10 jaar staan onze medewerkers klaar voor de studenten om ze te coachen, te stimuleren en te helpen. Op het moment dat studenten een extra steuntje in de rug nodig hebben, helpen wij daar onze studenten. Ook al duurt het soms wat langer om kampioen te worden: de coach blijft in zijn spelers geloven.”

Toekomst
In 10 jaar tijd heeft Rotterdam Academy veel mijlpalen bereikt. Zo hebben inmiddels ruim 4000 studenten het diploma behaald en meer en meer bedrijven en maatschappelijke organisaties hebben het potentieel van de Ad’er ontdekt.. In de komende jaren wordt het aanbod nog verder uitgebreid. De ambitie wordt door Bormans onderstreept. “Over tien jaar heeft Rotterdam Academy een eigen gebouw met 6000 studenten met 30 opleidingen. Ook in de toekomst blijft Rotterdam Academy een voorbeeld voor het hele land.” Vlnr: Chantal van der Putten (onderwijsmanager Rotterdam Academy), Saïd Kasmi (Wethouder Onderwijs, Cultuur en Toerisme), Ron Kooren (voorzitter College van Bestuur Albeda), Louanne van de Pas  (Alumna Rotterdam Academy), Angela Vroegindeweij (Manager bedrijfsvoering Rotterdam Academy) en Ron Bormans (voorzitter College van Bestuur Hogeschool Rotterdam)

Fotografie: Hans Tak

Bekijk de documentaire over 10 jaar Rotterdam Academy:

Over Rotterdam Academy

Rotterdam Academy is het onderdeel van Hogeschool Rotterdam dat tweejarige hbo-opleidingen aanbiedt, de Associate degree. Rotterdam Academy staat midden in de Rotterdamse regio door samen te werken met het bedrijfsleven en de samenwerkingspartners Albeda en Zadkine. Met de praktijkgerichte Ad opleidingen wil Rotterdam Academy het verschil maken in de regio. Dit gebeurt door hoogopgeleide mensen die direct inzetbaar zijn te leveren aan de regionale arbeidsmarkt en door het ontwikkelen van nieuwe opleidingen in samenspraak met het bedrijfsleven.