5) Toelichting: kosten

• Het bouwdeel stond al op de nominatie om binnenkort gerenoveerd of gesloopt (met vervangende nieuwbouw) te worden. Dat betekent dat de hogeschool de meeste kosten op korte termijn toch had moeten maken.
  • Door deze ingreep heeft de hogeschool twee jaar langer moeten huren, die extra kosten komen neer op 2,1 miljoen euro en beslaan de exploitatiekosten van de tijdelijke locatie WTC Rotterdam en locatie Posthumalaan.
  • De extra kosten zijn afgewogen tegen de gelijkwaardigheidsoplossingen die nodig waren om de veiligheid van pand te borgen. Die kosten werden beraamd op een bedrag tussen 4,3 en 5,9 miljoen euro om de gevel en het dak op de schil van het gebouw te vervangen. En een bedrag tussen de 3 en 3,9 miljoen euro voor het aanbrengen van een sprinklerinstallatie in bouwdeel C. Die investeringen waren financieel niet verantwoord gezien de hoge kosten en de afschrijftermijn van het pand.
  • Bovendien waren de gelijkwaardigheidsoplossingen niet op korte termijn realiseerbaar waardoor er ook bijkomende kosten voor huur en exploitatie van vervangende ruimte gemaakt moesten worden.