De haven van Rotterdam krijgt in de toekomst te maken met de gevolgen de zeespiegelstijging. Dit levert een enorme uitdaging voor de instanties die verantwoordelijk zijn voor het adequaat functioneren van de haven bij een stijging van de zeespiegel waarvan het KNMI een voorspelling geeft van 1,2 en mogelijk zelfs 3 meter afhankelijk van het naleven van de akkoorden van Parijs. Een mogelijke oplossing is het afsluiten van de monding van de Waterweg.
Onderzoek daarom de mogelijkheden om de monding van de Nieuwe Waterweg af te sluiten met behulp van een sluizen en gemalencomplex.
Er zijn diverse varianten mogelijk, waaronder:
- Afsluiten van de totale monding tussen de Maasvlakte en Hoek van Holland met een eigen ingang voor de Maasvlakte
- Afsluiten van de alleen de Nieuwe Waterweg
- Afsluiten van de Nieuwe Waterweg en het Calandkanaal
Onderzoek deze varianten aan de hand van de aspecten van havenlogistiek en de uitgangspunten van een veilige scheepvaart.
Contactpersonen
Praktijkbegeleider: Leo van Gelder
Docent: Leo van Gelder en Andy Bruijns