Wat is een goede les?

Recept voor een goede les

Een goede les geef je niet zomaar, maar het is goed te leren. Net als bij het maken van een nieuw gerecht volg je eerst een recept: je bereidt je goed voor, volgt een vaste structuur en hoe vaker je het gerecht maakt, hoe gemakkelijker je naar routines groeit.

Goed voorbereid: maak een lesvoorbereiding met een vast schema, waarbij je doelen formuleert die je wilt bereiken met je studenten.

Structuur: door een vaste opbouw te hanteren tijdens de les, wennen je studenten aan je manier van lesgeven.

Routines: als je basis voor studenten voorspelbaar is, kun je je meer en meer toeleggen op je studenten, en de bijzonderheden van dat moment.

1. Bepaal de doelen van je les.
  2. Inventariseer met een werkvorm wat de studenten weten over het onderwerp (voorkennis activeren).
  3. Geef de studenten een probleem, dat ze in groepjes moeten oplossen.
  4. Zet je studenten aan het werk: in groepjes, elkaar feedback gevend over inhoud, werkwijze en inzet.
  5. Huiswerk opgeven en er is geen aandacht meer? Geef huiswerk op in het midden van je les!
  6. Hanteer vaste structuren.

Bestudeer: