Menu
    English

    Hoe leg ik uit?

    Het geven van instructie en uitleg

    Studenten zijn blij met je als je een duidelijke instructie geeft. Met de doelen van de les in hun hoofd én de duidelijke uitleg weten ze waar ze aan toe zijn: ze kennen de mogelijkheden en grenzen, waarmee je de voorwaarden schept voor rust in de klas.

    Het lesmodel directe instructie kan je helpen om effectieve, duidelijke instructie te geven. Het directe instructiemodel stimuleert je om planmatig leiding te nemen, je studenten te laten reageren op je vragen en opdrachten, en duidelijkheid te geven over verwachtingen en taken binnen de les.

    Afhankelijk van jouw vorderingen kun je bij met directe instructie de inbreng van je studenten reguleren. Een goed uitgangspunt hierbij is om de inbreng van de studenten in de loop van de tijd te verhogen. Dat kan door hen over het onderwerp te bevragen (bijvoorbeeld in tweetallen) en hun gezamenlijke antwoorden centraal te inventariseren. Je studenten voelen zich dan meer en meer gerespecteerd en zullen meer medestander worden van jouw lessen en hun leerproces.

    Tips

    1. Vraag je studenten naar hun ervaringen op het gebied van het thema van de les. (bijv. middels een mindmap/woordspin).
    2. Bereid je instructie voor: kort en bondig en noteer deze op het bord, zodat je ernaar verwijzen kan.
    3. Maak gebruik van een passend digitaal hulpmiddel om het boeiend te maken. (bijv. een video, opzoekopdracht via telefoon of Kahoot-quiz).
    4. Koppel je instructie aan een authentieke casus uit hun ervaring in de praktijk.
    5. Laat studenten een lesdeel voorbereiden en uitvoeren.

    Bestudeer

    • Handboek voor Leraren (Geerts & Van Kralingen, 2020 3de druk) Constructive alignment H.3.1.2, blz.94-96

    • Handboek voor Leraren (Geerts & Van Kralingen, 2020 3de druk) Het directe (effectieve) instructiemodel Hfst. 3.2, blz.96-100