Menu
Zoeken English

Karlijn van Alten

Over haar masteropleiding bij Hogeschool Rotterdam

Op 24 maart wordt er een Master Experience georganiseerd waarbij ruim twintig masteropleidingen worden gepresenteerd die Hogeschool Rotterdam rijk is. Een ideale kans om kennis te maken met een van de professional masters. Nog niet iedereen weet dat je bij een hogeschool ook een officiële mastergraad kan halen.

Karlijn van Alten (41) deed een van de masteropleidingen van Hogeschool Rotterdam. Ze werkt vanaf 2012 bij de hogeschool. Ze begeleidde docenten die mooie innovatie ideeën hadden vanuit de WERKplaats Techniek en werkte lange tijd voor (Technishe) Informatica om projecten in samenwerking met het bedrijfsleven te realiseren. Momenteel werkt ze bij het Centre of Expertise van RDM als coördinator Talent Innovation Pool. Een learning community waarin studenten en young professionals gezamenlijk kennis en vaardigheden ontwikkelen om innovatie binnen hun sector te realiseren. Wij vroegen Karlijn hoe ze haar masteropleiding heeft ervaren.

Karlijn, waarom ging je een masteropleiding doen?

Eerlijk gezegd was het volgen van een master niet iets wat ik zelf op mijn lijstje had gezet. Maar omdat de hogeschool moet voldoen aan de mastereis kwam het regelmatig naar voren bij mijn planningsgesprekken. Ik ben me gaan verdiepen in de mogelijkheden en het bleek nog niet zo makkelijk om een keuze te maken. Er kan zoveel. Wat sluit nou goed aan bij mijn werkzaamheden als verbinder, regelaar en mogelijkmaker? Wat versterkt mij als mensenmens? Ik heb uiteindelijk gekozen voor een master waar ik aan de slag ging met mijn persoonlijke vaardigheden in contact met anderen, omdat dat mij het meest zou helpen in mijn werk.

Merk je dat je op een andere manier bent gaan werken?

Tijdens het mastertraject leerde ik vaardigheden die mij helpen ingewikkelde processen te vergemakkelijken en collega’s en bedrijfsleven mee te krijgen in nieuwe en/of innovatieve ontwikkelingen. Binnen mijn vorige werk bij de werkplaats techniek kon ik mijn nieuw verworven vaardigheden goed inzetten om alle enthousiaste docenten met geweldige ideeën te helpen hun plan verder te ontwikkelen en te implementeren in onderwijs. In mijn huidige baan pas ik de verworven vaardigheden toe op verschillende gebieden binnen het opzetten en opschalen van de Talent Innovation Pools, maar ook bij het begeleiden van Portcoaches van het Rotterdam Portcoach Traject en het opleiden van peercoaches.

Hoe voelde het om weer in de collegebanken te zitten?

Het doen van een master heeft mij 2,5 jaar lang weer in de rol van student gezet. Alleen dat al vond ik een waardevolle ervaring. Ik ervaarde zelfs weer de stress van het opleveren van een product of document waarvan je denkt dat het voldoet aan de eisen voor een voldoende (en het liefst meer dan voldoende). Hierdoor had ik ineens veel meer begrip voor de studenten die ik in het dagelijks leven zelf tegenkom. Verder vond ik het heerlijk om weer nieuwe kennis op te doen en daarover met anderen te sparren. Het heeft mij een stevigere professional gemaakt met meer aandacht voor de ander. Niet alles hoeft in een sneltreinvaart en dat het je helpt om je oordeel zo lang mogelijk uit te stellen. Mijn thesis had de titel ‘moving at the speed of trust’. Ik kan wel hard rennen, maar dat zorgt er nog niet voor dat anderen aanhaken of aangehaakt kunnen blijven.

We gebruiken cookies voor analyse en marketing om de website te verbeteren.

Wijzig cookie-instellingen